23948sdkhjf

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

To arbejdere mistede for nylig livet i to separate ulykker på ophugningsværfter i Alang, Indien.

Det ene af værfterne - Shree Ram Yard - har i en årrække aktivt samarbejdet med Mærsk-koncernen om at hæve standarden for miljø og sikkerhed i forbindelse med skibsophugning.

Ifølge en pressemeddelelse fra NGO’en Shipbreaking Platform skete den første ulykke på værftet Priya Blue Yard Plot V1 den 29. juli. Her døde en arbejder, da en metalplade faldt ned i hovedet på ham.

Den anden dødsulykke fandt sted på Shree Ram Yard Plot 78/81 den 3. september, da en eksplosion dræbte en arbejder, mens en anden blev alvorligt såret. Politiet undersøger nu omstændighederne omkring ulykken, oplyser NGO’en.

– Vi forventer gennemsigtighed, når det gælder årsagerne til disse dødsfald, og at begge værfter og ejerne af de fartøjer, hvor ulykkerne skete, bliver holdt ansvarlige, udtaler Ingvild Jenssen, adm. direktør for NGO Shipbreaking Platform.

Certificerede værfter

Begge ophugningsværfter er certificerede i henhold til den såkaldte Hong Kong-konvention om sikker og miljøvenlig genanvendelse af skibe.
De to skrotværfter har desuden ansøgt om at blive optaget på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter.

Her dumpede Shree Ram-værftet dog på en række parametre ifølge en rapport, som klasseselskabet DNV/GL tidligere på året udarbejdede for EU-Kommissionen.

Læs også: Bimco anklager EU for protektionisme

– De nævnte værfter undersøger ulykkerne, og vi forventer, at de følger standardproceduren for rapportering. Vi vil vurdere undersøgelsesrapporten og implementere erfaringerne på de værfter, som vi i øjeblikket samarbejder med gennem vores eget inspektions-team, hvor vi på stedet overvåger den ansvarlige ophugning af vores udtjente fartøjer, skriver Mærsk i en kommentar til Søfart.

Mærsk har samarbejdet med Shree Ram-gruppen siden 2016, hvor rederiet begyndte at få sine udtjente fartøjer ophugget hos de kontroversielle ’beaching’-værfter i Alang. Her kan der typisk opnås bedre priser for stålet end hos værfter i eksempelvis Tyrkiet, Kina eller Europa, hvor der er højere miljø- og sikkerhedskrav.

Siden da har Mærsk i alt sendt 11 fartøjer til Alang. Heraf er fem skibe skrottet hos værfter i Shree Ram-gruppen, oplyser koncernens presseafdeling til Søfart.

Mærsks egen standard

Tilbage i 2016 mødte Mærsk-koncernen kraftig kritik for sin beslutning om at sende sine udtjente skibe til ophugning i Alang, hvis metoder historisk har medført voldsom forurening og hundredevis af dødsulykker.

Men det danske rederi har indført sin egen standard for ansvarlig ophugning, RSRS (Responsible Ship Recycling Standard).

Ifølge selskabet lever 11 ud af i alt 167 skrotværfter i Alang i dag op til RSRS-standarden, hvor kun tre værfter levede op til Mærsks krav i december 2016.
Samtidig er 90 af værfterne certificeret i henhold til Hong Kong-konventionen.

Ved at stille krav til skrotværfterne håber Mærsk at motivere såvel værfter som resten af shippingbranchen til at hæve standarden for ophugning af skibe. Og ifølge Mærsk er tingene ved at ændre sig i Alang.

– Mærsks engagement på værfterne, såvel som investeringer fra de indiske værftsejere har bidraget til at skabe momentum i Alang i forhold til at transformere industrien i retning af at blive bæredygtig, skriver rederiet.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

FAKTA: Mærsk i Alang

11 Mærsk-skibe er sendt til ophugning i Alang, Indien, siden 2016 (værft i parentes):

’Thomas Maersk’ (Y.S Investments)
’Clara Maersk’ (J.R.D: Industries - Plot 30)
’Claes Maersk’ (Alang Auto Gen Engg. Co. (P) Ltd. - Plot 24)
’Cecilie Maersk’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Maersk Phuket’ (Baijnath Melaram, Plot 13)
’Sea-Land Charger’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Racer’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Eagle’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Sea-Land Meteor’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Maersk Wyoming’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)
’Maersk Georgia’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)

* Et datterselskab i Shree Ram-gruppen

Kilde: A.P. Møller-Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fjernet afgift gjorde udslaget for Navigare

For det hurtigt voksende selskab Navigare Capital Partners var den nu afskaffede registreringsafgift den største knast i DIS

Plus

Danske Rederier tror på yderligere vækst i flåden

I 2019 voksede antallet af skibe under dansk flag med 21 til 731 skibe, hvilket er ny rekord. Danske Rederier tror på yderligere vækst i de kommende år

'Stellar Daisy's søsterskibe solgt til skrot

IMO 2020-svovlregler
ME Production lander første servicekontrakt på scrubbere

To gange årligt skal scrubber-producenten besøge skibet

Plus

Liberalt lodsmarked: Lille Portus Pilot skal lege med de store

En enkelt lodsvirksomhed har søgt, og fået, tilladelse til transitlodsning efter nye regler trådte i kraft ved årsskiftet - giganten DanPilot hilser konkurrence velkommen

Nyhedsbrev

8.531 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

CARGO/CREW FARTØJ I STÅL

Online Avis Arkiv
Plus

Livø-færge får livline i mindst et år

Marstal-rektor hopper direkte til Simac

Når Jeppe Carstensen i morgen afleverer nøglerne til Marstal Navigationsskole, bliver det for at starte i en ny funktion hos konkurrenten i Svendborg

Plus

Danske maskinmestre optimerer i Norge

Noenco hjælper norske og danske redere gennem regeljunglen, når de vil gøre skibene mere grønne og optimere driften

Esvagt vil levere reservedele med droner

MacArtney politianmelder to medarbejdere

Afmatning i Nordens største havn

Tuco vil udvikle selvsejlende færge til sydfynsk ø

Det thailandske søværn henter flere motorer hos MAN

Mærsk ramt af franske strejker

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Stor LNG-krydstogt-ordre til Wärtsilä

Danpilot sikrer struktur med ny station i Spodsbjerg

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Venstre skifter søfartsordfører

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor specialdesignet værktøjskurv

Nyt treben til vores faldsikringssortiment!

Manometer Ø 160

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

HF Jensen søger en nytænkende Værkfører

Overfladebeskyttelse mod Scrubber vaskevand

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

SEACAT-Schmeding har et hav af ankerkæder

Presfittings og Flaringsystemer til rørinstallationer

Technoflex/Reich

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

HighSpeed / Højhastighedskamera - Når det skal gå hurtigt

Siemens Sitrans Probe LU240

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Send til en kollega

0.172