23948sdkhjf

MILJØ

Plus

Minister: Uacceptabelt at skibe ender deres dage på en strand

Miljøminister Lea Wermelin kalder Mærsks udflagning af fire skibe, lige inden de blev sendt til ophugning i Alang i Indien, for påfaldende

Miljøminister undersøger ophugningssag om Mærsk-skib

Plus

NGO: Mærsks indiske skrotværfter på kant med loven

Indisk miljødomstol undersøger, om landets skrotværfter overtræder miljølovgivningen ved at ophugge skibe i tidevandszonen

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Plus

Bureau Veritas: Pas på med at blande nye lavsvovlsolier

Både leverandører og skibsejere er godt forberedt på IMO’s nye svovlkrav, som træder i kraft ved årsskiftet. Men der er stadig udfordringer, vurderer klassificeringsselskabet

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

J. Lauritzen går med i ShippingLab

Europas største landstrømanlæg indviet i Kristiansand

Med hjælp fra danske Powercon blev krydstogtskibet 'Regal Princess' mandag koblet til landstrøm i Kristiansand.

Plus

Mærsks indiske skrotværft kan være på vej mod EU-godkendelse

EU-Kommissionen vil muligvis godkende beachingværftet Shree Ram i Alang, hvor Mærsk har fået ophugget flere containerskibe

CMP satser på mobilt landstrømsanlæg

Copenhagen Malmö Port er i dialog med et ledende dansk energiselskab om en ny type anlæg

København takker nej til gratis landstrøm fra Powercon

Plus

Nye CO2-mål giver redere hovedbrud

Otte ud af 10 topchefer blandt de danske rederier vurderer, at det bliver udfordrende eller meget udfordrende at leve op til IMO’s CO2-reduktionskrav, viser ny undersøgelse

Plus

Danske Rederier: Bunkeroperationer bør omfattes af svovlkrav

Rederiernes brancheorganisation opfordrer til øget samarbejde mellem bunkerleverandører og myndigheder efter kritik fra Monjasa af manglende kontrol med olieskibe i Aalbæk Bugt

Plus

Søfartsstyrelsen afviser mangelfuldt tilsyn med bunkeroperationer

Der udføres masser af kontrol i dansk farvand, fastslår styrelsen efter kritik fra Monjasa af lovløse tilstande i Aalbæk Bugt

Plus

Monjasa: Lovløse tilstande i Aalbæk Bugt

Bundniveauet bør hæves i dansk farvand, mener bunkerselskabet, som kritiserer manglende kontrol med opankrede skibe ved Skagen

Plus

Bimco: Skibsfarten skal sejle helt uden fossile brændstoffer

Angus Frew, topchef for den globale shippingorganisation Bimco, ser miljøet som det vigtigste tema for skibsfarten i de kommende år. Han tror på, at branchen om få årtier vil kunne sejle udelukkende ved hjælp af alternative drivmidler

Havets svovlsyndere skal frem i lyset

Miljø- og fødevareministeren vil med et nyt lovforslag gøre det muligt at offentliggøre navnene på rederier, der forurener luften ved ikke at overholde grænseværdierne for svovlindhold i skibenes brændstof. Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget

Plus

Rederier kritiserer EU-Kommissionen for nøl med skrotliste

Det trækker ud med at få godkendt tredjelandes ophugningsværfter til EU’s positivliste. Danske Rederier advarer om, at den langsommelige godkendelsesproces risikerer at sende flere skibe til farlige ophugningsværfter i Sydasien

Plus

Norge smækker kassen i for beaching-rederier

Den norske centralbank stopper investeringer fra statens pensionsfond til navngivne rederier, der ser stort på miljø og menneskerettigheder

Plus

Storebælts ’næse’ får lov at sniffe videre i 2018

Snifferordningen, som fanger skibe med for meget svovl i udstødningen, får penge til at fortsætte et år mere. Det glæder Danske Rederier, som frygtede konkurrenceforvridning, hvis ordningen stoppede

Plus

Grønt skibsbrændstof kan blive en mangelvare

Plus

Mærsk vil presse olieindustri til at omlægge produktion

Containerskibsgiganten sætter tommelskruer på raffinaderierne for at få dem til at udfase tung fuelolie og i stedet øge produktionen af lavsvovlsbrændstof, som lever op til nye miljøkrav fra 2020

Send til en kollega

0.122