Havets svovlsyndere skal frem i lyset

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Miljø- og fødevareministeren vil med et nyt lovforslag gøre det muligt at offentliggøre navnene på rederier, der forurener luften ved ikke at overholde grænseværdierne for svovlindhold i skibenes brændstof. Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget

Borgerne skal i fremtiden kunne vide, hvilke rederier der sviner ulovligt med svovl i deres brændstof. Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil ændre loven, så det bliver muligt at offentliggøre navnene på de rederier, der bryder reglerne i danske farvande. Det skal få rederierne til at tænke sig om en ekstra gang, før de forsøger at spare penge ved at sejle med ulovligt forurenende brændstof.

- Grænserne for indholdet af svovl i brændstoffet skal overholdes af alle. Det er godt for miljøet og menneskers sundhed, og det skaber lige konkurrencevilkår inden for skibsfarten. Det er vigtigt med et stærkt signal til dem, der bryder loven, om, at svovlsvineri ikke er acceptabelt, siger Esben Lunde Larsen.

Ministeren har bedt Miljøstyrelsen om at forberede et lovforslag, til fremsættelse i oktober. Når loven er vedtaget, skal den give myndighederne hjemmel til at offentliggøre navne på rederier, der afsløres i ikke at overholde svovlkravene i dansk farvand.

Læs også: Bimco: Nye svovlregler for skibsfarten er et globalt eksperiment

Svovl er skadeligt for miljøet og for menneskers sundhed. Derfor blev kravene til svovlindholdet i skibes brændstof skærpet i starten af 2015. Siden har Miljøstyrelsen politianmeldt 21 rederier for overtrædelse af reglerne, og syv af dem er på nuværende tidspunkt blevet præsenteret for bøder. Tre af dem har betalt deres bøde på mellem 30.000 og 375.000 kroner.

Meget tyder på, at de skrappere krav har virket. De seneste år er mængden af svovl i luften over Danmark mere end halveret.

Læs også: Svenskerne strammer svovl-skruen

- Det er glædeligt, at de skærpede svovlkrav har ført til renere luft, og det skyldes, at langt de fleste skibe overholder reglerne. Derfor skal det være muligt at offentliggøre de lovbrydende rederiers navne, så man som kunde har mulighed for at fravælge rederier, der ikke overholder reglerne. Det kan forhåbentligt have en afskrækkende effekt på de få rederier, som i dag overtræder reglerne, siger Esben Lunde Larsen.

En af metoderne til at finde frem til svovlsynderne er at bruge teknologi, som kan måle indhold af svovl i skibenes røg. Siden sommeren 2015 har en såkaldt sniffer monteret på Storebæltsbroen overvåget skibstrafikken i Storebælt. I perioder har en lignende sniffer fra henholdsvis fly og helikopter målt svovlniveauet over skibes skorstene forskellige steder i danske farvande. En rapport fra Chalmers Tekniske Universitet i Sverige, som har stået for overvågningen indtil nu, viser, at 92-97 % af de målte skibe overholder reglerne.

Læs også: Ni ud af ti overholder svovlreglerne

Danske Rederier: Et stærkt signal

Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget, som man mener sender et stærkt signal til industrien.

- Vi har længe arbejdet for effektiv håndhævelse og været meget tilfredse med indsatsen fra de danske myndigheders side. Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet at overholde, kontrollen på internationalt plan er relativt stormasket, og de bøder, vi har set ind til nu, er så lave, at de ikke eliminerer gevinsten ved at overtræde reglerne. Derfor ønsker vi at gøre dette til et kommercielt spørgsmål, så kunderne ganske enkelt kan fravælge rederier, der ikke overholder kravene, udtaler Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

- Mig bekendt er Danmark det første land til at foreslå dette. Det sender fra verdens 6. største søfartsnation et stærkt signal til resten af verden om, at har et rederier bevidst undladt at sejle på det renere, men dyrere brændstof, så bliver rederiets navn offentliggjort, fortsætter hun.

Lovforslaget vil dermed ifølge brancheorganisationen skabe gennemsigtighed for forbrugerne, som derfor vil kunne træffe deres valg af rederi baseret på ansvarlighed. Danske Rederier har gennem flere år arbejdet tæt sammen med Økologisk Råd om at sikre en effektiv håndhævelse af svovlkravene, og også her vækker ministerens forslag glæde:

- Vi håber, at landets store ansvarlige virksomheder vil følge registeret over rederier, der svindler og forurener, og så helt vil undlade at handle med svovlsvindlerne, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet/Danske Rederier

FAKTA:
- Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nordsøen og Østersøen, skullet bruge brændstof, som max. indeholder 0,10 procent svovl, medmindre skibet anvender renseteknologi. Det er et reduktionskrav på 90 procent i forhold til de tidligere regler.
- Fra 2020 skærpes reglerne internationalt, så skibes brændstof højst må indeholde 0,50 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender renseteknologi.
- Siden reglerne trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 21 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne. Indtil nu er der betalt tre bøder. De øvrige sager er stadig under behandling hos politiet.
- I 2015 og 2016 har Chalmers Tekniske Universitet stået for både snifferovervågningen fra Storebæltsbroen og den mobile overvågning fra mindre fly. I 2017 har Chalmers fortsat overvåget fra Storebæltsbroen, mens den mobile snifferovervågning overgik til firmaet Explicit og blev foretaget med helikopter. I 2018 fortsætter Explicit den mobile overvågning, mens overvågningen fra Storebæltsbroen netop har været i EU-udbud.
- Ifølge DCE på Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Nyhedsbrev

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Kommuner raser over Canal Tours

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Norden i plus trods tørke i tank

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.235