23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maritimt synspunkt: IMO skal have ro til at handle

Danske Rederier er med på at hæve klimaambitionerne, men IMO skal over de næste par år have ro til at omsætte den nuværende ambition til handling. Ellers ender vi med megen snak om ambitioner, men ingen tid til handling

I klimadebatten kan man nogle gange blive lidt rundtosset af de mange årstal og procenter, som bliver meldt ud.

Det er godt med ambitiøse mål, og vi har dem også selv. Men hvis vi ikke flytter os fra tanke til handling, bliver ambitionerne værdiløse.

Mange brancher har sat mål for sig selv og typisk for 2050. Det gælder også skibsfarten, hvor vi i Danske Rederier vil være klimaneutrale i 2050 uden brug af klimakompensation. Der lyder jævnligt, og med en vis ret, kritik af disse løfter om at nå et mål langt ude i fremtiden. “Det er jo alligevel nogen andre bestyrelser, chefer og medarbejdere, der hænger på den i 2050." Og ja, vi er selvfølgelig mange, som vil have passeret ofte god efter-datoen i 2050. Men fremtiden er her, før vi ved af det. Frank Jensen stiller igen op som kandidat til overborgmesterposten og skal dermed indfri ambitionen om at gøre København til CO2-neutral hovedstad i 2025. Et årstal, som lå langt ude i fremtiden, da han blev Overborgmester i 2010.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.091