23948sdkhjf

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

To arbejdere mistede for nylig livet i to separate ulykker på ophugningsværfter i Alang, Indien.

Det ene af værfterne - Shree Ram Yard - har i en årrække aktivt samarbejdet med Mærsk-koncernen om at hæve standarden for miljø og sikkerhed i forbindelse med skibsophugning.

Ifølge en pressemeddelelse fra NGO’en Shipbreaking Platform skete den første ulykke på værftet Priya Blue Yard Plot V1 den 29. juli. Her døde en arbejder, da en metalplade faldt ned i hovedet på ham.

Den anden dødsulykke fandt sted på Shree Ram Yard Plot 78/81 den 3. september, da en eksplosion dræbte en arbejder, mens en anden blev alvorligt såret. Politiet undersøger nu omstændighederne omkring ulykken, oplyser NGO’en.

– Vi forventer gennemsigtighed, når det gælder årsagerne til disse dødsfald, og at begge værfter og ejerne af de fartøjer, hvor ulykkerne skete, bliver holdt ansvarlige, udtaler Ingvild Jenssen, adm. direktør for NGO Shipbreaking Platform.

Certificerede værfter

Begge ophugningsværfter er certificerede i henhold til den såkaldte Hong Kong-konvention om sikker og miljøvenlig genanvendelse af skibe.
De to skrotværfter har desuden ansøgt om at blive optaget på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter.

Her dumpede Shree Ram-værftet dog på en række parametre ifølge en rapport, som klasseselskabet DNV/GL tidligere på året udarbejdede for EU-Kommissionen.

Læs også: Bimco anklager EU for protektionisme

– De nævnte værfter undersøger ulykkerne, og vi forventer, at de følger standardproceduren for rapportering. Vi vil vurdere undersøgelsesrapporten og implementere erfaringerne på de værfter, som vi i øjeblikket samarbejder med gennem vores eget inspektions-team, hvor vi på stedet overvåger den ansvarlige ophugning af vores udtjente fartøjer, skriver Mærsk i en kommentar til Søfart.

Mærsk har samarbejdet med Shree Ram-gruppen siden 2016, hvor rederiet begyndte at få sine udtjente fartøjer ophugget hos de kontroversielle ’beaching’-værfter i Alang. Her kan der typisk opnås bedre priser for stålet end hos værfter i eksempelvis Tyrkiet, Kina eller Europa, hvor der er højere miljø- og sikkerhedskrav.

Siden da har Mærsk i alt sendt 11 fartøjer til Alang. Heraf er fem skibe skrottet hos værfter i Shree Ram-gruppen, oplyser koncernens presseafdeling til Søfart.

Mærsks egen standard

Tilbage i 2016 mødte Mærsk-koncernen kraftig kritik for sin beslutning om at sende sine udtjente skibe til ophugning i Alang, hvis metoder historisk har medført voldsom forurening og hundredevis af dødsulykker.

Men det danske rederi har indført sin egen standard for ansvarlig ophugning, RSRS (Responsible Ship Recycling Standard).

Ifølge selskabet lever 11 ud af i alt 167 skrotværfter i Alang i dag op til RSRS-standarden, hvor kun tre værfter levede op til Mærsks krav i december 2016.
Samtidig er 90 af værfterne certificeret i henhold til Hong Kong-konventionen.

Ved at stille krav til skrotværfterne håber Mærsk at motivere såvel værfter som resten af shippingbranchen til at hæve standarden for ophugning af skibe. Og ifølge Mærsk er tingene ved at ændre sig i Alang.

– Mærsks engagement på værfterne, såvel som investeringer fra de indiske værftsejere har bidraget til at skabe momentum i Alang i forhold til at transformere industrien i retning af at blive bæredygtig, skriver rederiet.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

FAKTA: Mærsk i Alang

11 Mærsk-skibe er sendt til ophugning i Alang, Indien, siden 2016 (værft i parentes):

’Thomas Maersk’ (Y.S Investments)
’Clara Maersk’ (J.R.D: Industries - Plot 30)
’Claes Maersk’ (Alang Auto Gen Engg. Co. (P) Ltd. - Plot 24)
’Cecilie Maersk’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Maersk Phuket’ (Baijnath Melaram, Plot 13)
’Sea-Land Charger’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Racer’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Eagle’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Sea-Land Meteor’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Maersk Wyoming’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)
’Maersk Georgia’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)

* Et datterselskab i Shree Ram-gruppen

Kilde: A.P. Møller-Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

VLCC-festen ebber ud

Nyhedsbrev

8.490 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Online Avis Arkiv
Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Plus 6

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale VTS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Hoyer udvider massivt i Kina

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Send til en kollega

0.278