23948sdkhjf

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

To arbejdere mistede for nylig livet i to separate ulykker på ophugningsværfter i Alang, Indien.

Det ene af værfterne - Shree Ram Yard - har i en årrække aktivt samarbejdet med Mærsk-koncernen om at hæve standarden for miljø og sikkerhed i forbindelse med skibsophugning.

Ifølge en pressemeddelelse fra NGO’en Shipbreaking Platform skete den første ulykke på værftet Priya Blue Yard Plot V1 den 29. juli. Her døde en arbejder, da en metalplade faldt ned i hovedet på ham.

Den anden dødsulykke fandt sted på Shree Ram Yard Plot 78/81 den 3. september, da en eksplosion dræbte en arbejder, mens en anden blev alvorligt såret. Politiet undersøger nu omstændighederne omkring ulykken, oplyser NGO’en.

– Vi forventer gennemsigtighed, når det gælder årsagerne til disse dødsfald, og at begge værfter og ejerne af de fartøjer, hvor ulykkerne skete, bliver holdt ansvarlige, udtaler Ingvild Jenssen, adm. direktør for NGO Shipbreaking Platform.

Certificerede værfter

Begge ophugningsværfter er certificerede i henhold til den såkaldte Hong Kong-konvention om sikker og miljøvenlig genanvendelse af skibe.
De to skrotværfter har desuden ansøgt om at blive optaget på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter.

Her dumpede Shree Ram-værftet dog på en række parametre ifølge en rapport, som klasseselskabet DNV/GL tidligere på året udarbejdede for EU-Kommissionen.

Læs også: Bimco anklager EU for protektionisme

– De nævnte værfter undersøger ulykkerne, og vi forventer, at de følger standardproceduren for rapportering. Vi vil vurdere undersøgelsesrapporten og implementere erfaringerne på de værfter, som vi i øjeblikket samarbejder med gennem vores eget inspektions-team, hvor vi på stedet overvåger den ansvarlige ophugning af vores udtjente fartøjer, skriver Mærsk i en kommentar til Søfart.

Mærsk har samarbejdet med Shree Ram-gruppen siden 2016, hvor rederiet begyndte at få sine udtjente fartøjer ophugget hos de kontroversielle ’beaching’-værfter i Alang. Her kan der typisk opnås bedre priser for stålet end hos værfter i eksempelvis Tyrkiet, Kina eller Europa, hvor der er højere miljø- og sikkerhedskrav.

Siden da har Mærsk i alt sendt 11 fartøjer til Alang. Heraf er fem skibe skrottet hos værfter i Shree Ram-gruppen, oplyser koncernens presseafdeling til Søfart.

Mærsks egen standard

Tilbage i 2016 mødte Mærsk-koncernen kraftig kritik for sin beslutning om at sende sine udtjente skibe til ophugning i Alang, hvis metoder historisk har medført voldsom forurening og hundredevis af dødsulykker.

Men det danske rederi har indført sin egen standard for ansvarlig ophugning, RSRS (Responsible Ship Recycling Standard).

Ifølge selskabet lever 11 ud af i alt 167 skrotværfter i Alang i dag op til RSRS-standarden, hvor kun tre værfter levede op til Mærsks krav i december 2016.
Samtidig er 90 af værfterne certificeret i henhold til Hong Kong-konventionen.

Ved at stille krav til skrotværfterne håber Mærsk at motivere såvel værfter som resten af shippingbranchen til at hæve standarden for ophugning af skibe. Og ifølge Mærsk er tingene ved at ændre sig i Alang.

– Mærsks engagement på værfterne, såvel som investeringer fra de indiske værftsejere har bidraget til at skabe momentum i Alang i forhold til at transformere industrien i retning af at blive bæredygtig, skriver rederiet.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

FAKTA: Mærsk i Alang

11 Mærsk-skibe er sendt til ophugning i Alang, Indien, siden 2016 (værft i parentes):

’Thomas Maersk’ (Y.S Investments)
’Clara Maersk’ (J.R.D: Industries - Plot 30)
’Claes Maersk’ (Alang Auto Gen Engg. Co. (P) Ltd. - Plot 24)
’Cecilie Maersk’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Maersk Phuket’ (Baijnath Melaram, Plot 13)
’Sea-Land Charger’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Racer’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Eagle’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Sea-Land Meteor’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Maersk Wyoming’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)
’Maersk Georgia’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)

* Et datterselskab i Shree Ram-gruppen

Kilde: A.P. Møller-Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

GALLERIET: Gamle lodsbåde blev til 'krigsskibe' og andre markante skift i 2019

Skibe ind - og skibe ud - af de danske registre i 2019

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Plus

Skibsreder Sørensen skabte provinsens største coasterrederi

Det havde domicil i Svendborg og udviklede sig til Danmarks største coasterrederi. Læs historien om A.E. Sørensen. Her bringes første del

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Online Avis Arkiv
Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Scanel får ny COO

Venstre skifter søfartsordfører

Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent

Flåden i United Heavy Lift bliver udvidet til 26 skibe

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Rederierne vil have flere kvinder

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Send til en kollega

0.191