23948sdkhjf

ALANG

Plus

Minister: Uacceptabelt at skibe ender deres dage på en strand

Miljøminister Lea Wermelin kalder Mærsks udflagning af fire skibe, lige inden de blev sendt til ophugning i Alang i Indien, for påfaldende

Plus

NGO: Mærsks indiske skrotværfter på kant med loven

Indisk miljødomstol undersøger, om landets skrotværfter overtræder miljølovgivningen ved at ophugge skibe i tidevandszonen

Plus

Ingvilds kamp mod de farlige skrotværfter

INTERVIEW: I 15 år har Ingvild Jenssen forsøgt at forhindre, at skibe bliver ophugget på strande i Sydøstasien under farlige og miljøskadelige forhold. Grundlæggeren af NGO Shipbreaking Platform fortæller her om sin lange kamp mod de såkaldte beachingværfter, som hvert år koster adskillige menneskeliv

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Plus

Mærsk har sendt sit syvende skib til Alang

Containerskibet ’Maersk Phuket’ blev i maj solgt til en mellemhandler og sendt til ophugning på et beachingværft i Alang, Indien

Pram forsvarer trussel om udflagning

Mærsk-formand erklærede sig på generalforsamling stolt af Mærsk-gruppens ophugning i Indien

Europæiske redere topper liste over farlig skibsophugning

Ifølge ny opgørelse endte 84 procent af alle europæiske skibe, som i 2016 blev sendt til ophugning, på strande i Indien, Pakistan eller Bangladesh

To danske værfter på EUs liste over skrotværfter

Fornæs og Smedegaarden er på liste over værfter, som EU har godkendt til at ophugge skibe

Plus

Mærsk skrotter yderligere otte containerskibe

Plus

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk stiller nye krav til købere af rederiets brugte fartøjer, men skibene risikerer alligevel at ende med at blive hugget op på en strand i Indien under kritisable forhold

Send til en kollega

0.124