23948sdkhjf

Europæiske redere topper liste over farlig skibsophugning

Ifølge ny opgørelse endte 84 procent af alle europæiske skibe, som i 2016 blev sendt til ophugning, på strande i Indien, Pakistan eller Bangladesh
Europæiske skibsredere fører an, når det gælder om at sende udtjente fartøjer til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh - ofte under stærkt kritisable forhold.

Ifølge en ny opgørelse, foretaget af NGO Shipbreaking Platform, endte 84 procent af alle europæiske skibe, som blev sendt til ophugning i 2016, i et af de tre lande.

På verdensplan blev i alt 668 fartøjer ophugget på strande i 2016 svarende til 87 procent af den globale totale tonnage, som blev skrottet sidste år.

Ingen forbedring i 2016
Ifølge NGO Shipbreaking Platform, som har indsamlet oplysningerne, er der i årets løb ikke sket nogen forbedring i den måde, rederne skaffer sig af med deres gamle skibe, snarere tværtimod. Flere og flere skibe sælges til ophugning under miljøskadelige og farlige vilkår på de såkaldte 'beaching'-værfter i Sydøstasien, fremgår det.

- Shipping-industrien er ikke i nærheden af at sikre en bæredygtig ophugnings-praksis. Sidste år så vi ikke bare en stigning i markedsandelen for farlig og beskidt ophugning, men også et rekordhøjt antal EU-ejede fartøjer på de sydøstasiatiske strande, udtaler Patrizia Heidegger, adm. direktør for NGO Shipbreaking Platform, i en pressemeddelelse.

Læs også: Europæiske skrotværfter i fælles front mod miljødumping

Hun tilføjer, at beaching-værfterne ikke bare er berygtet for deres mangel på respekt for internationale miljøstandarder, men også for deres manglende overholdelse af grundlæggende arbejdstagerrettigheder og internationale regler for affaldshåndtering.

I opgørelsen fører Tyskland og Grækenland an som de to lande, som i 2016 sendte flest skibe til ophugning på beaching-værfter. For Tysklands vedkommende blev 98 ud af i alt 100 fartøjer således sendt til strande i Sydøstasien - heraf 40 procent i Bangladesh, som er berygtet for at have de værste forhold på området.

Kritik af Mærsk
A.P. Møller-Mærsk kritiseres også af NGO Shipbreaking Platform for sin 'u-vending', når det gælder holdningen til ophugning. Tidligere var Mærsk-koncernen kendt for sin progressive politik på området, men den danske containerskibsgigant besluttede sidste år at vende tilbage til de indiske skrotværfter, hvor der kan opnås højere priser på de udtjente skibe.

Læs også: Maersk Line vil fortsætte i Alang

NGO Shipbreaking Platform mener således, at Mærsk har været medansvarlig for den globale overkapacitet i shipping-industrien ved at bygge for mange nye skibe. Dette har har medført, at rederiet i de kommende år ventes at skulle skaffe sig af med 75-100 ældre skibe.

- Dette træk for at øge indtjeningen hjælper ikke kun med at blåstemple beaching-metoden, men desværre forhaler det også fremskridt og innovation i Indien i forhold til at flytte ophugning væk fra strandene til moderne ophugningsfaciliteter, siger Patrizia Heidegger.

Hos A.P. Møller-Mærsk ønsker man ikke at kommentere kritikken fra NGO Shipbreaking Platform. Mærsk har dog tidligere meldt klart ud, at man har behov for at få skrottet flere skibe end tidligere, og at man har rettet kikkerten mod Alang af økonomiske hensyn.

Beslutningen om at vende tilbage til den kontroversielle Alang-strand udløste sidste år en mediestorm over Mærsk, men rederiet har forsvaret sig med, at en række værfter i Alang har forbedret sig, og at man fører nøje tilsyn med værfterne, der skal overholde Mærsks egne standarder.


FAKTA: Dansk-ejede skibe skrottet i 2016:
SkibTypeFlagEjerOperatørDestination
Pioneer AtlanticBulk carrierHong KongInvesteringsgruppen DanmarkID ShippingChittagong, Bangladesh
Maersk WyomingContainerskibPalauA.P. Møller-MærskMaersk Line LimitedAlang, Indien
Maersk GeorgiaContainerskibPalauA.P. Møller-MærskMaersk Line A/SAlang, Indien
SSG Edward A. Carter Jr.ContainerskibUSAA.P. Møller-MærskMaersk Line LimitedAliaga, Tyrkiet
Maersk ChancellorTug/SupplyCanadaA.P. Møller-MærskMaersk Supply ServiceAliaga, Tyrkiet
Maersk BeaterAnkerhåndtering/supplyDanmarkA.P. Møller-MærskMaersk Supply ServiceAliaga, Tyrkiet

Læs hele opgørelsen her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11