Energi Effektivitet - Sejl skal reducere brændstofforbruget
Det nybyggede Kemikalie/Produkt Tanker "Tern Vik" var forbi FAYARD på vejen fra nybygningsværftet i Kina forud for indsættelsen i operation. Årsagen var installation af de 4 sejl der fremover skal være med til at reducere skibets samlede energiforbrug. Efter 3 dage på FAYARD sejlede Tern Vik videre til operation i det Nord Europæiske marked.
De 4 sejl forventer Terntank vil reducere brændstofforbruget med op til 10%. De er faste i profilen, og kan tillige lægges ned efter behov skulle der blive brug for det i f.eks. havn. Sejlene er som en af de første installationer integreret i skibsautomatiseringen via Kongsberg K-Sail integrationspakken. Anvendelse af sejl er på vej tilbage til søfarten og sejlanvendelse støttes også af FuelEU beregningen.
Med alle skibets energi optimerings tiltag (Hybrid Solution Plus) der er tænkt ind fra starten af nybyggeriet forventes en samlet besparelse i niveau 58% i forhold til et tilsvarende men konventionel Kemikalie/Produkt-tanker.
Hybrid Solution Plus pakken indeholder ud over de 4 sejl blandt andet også en Batteri pakke for hybrid drift, Landtilslutnings system for landstrøm, Optimerede motorer der kan forbrænde MDO, Biofuel og snart også e-metanol, State-of-art permanent magnet akselgenerator med variable frekvensstyring, og en Automatiseringspakke - der integrerer, beregner og optimerer sejladsen så det hele går op i den højeste enhed skibet kan opnås på sejladsen ud fra aktuelle vejr-/vindforhold og destination.
Alt i alt er det målet at skibene opnår besparelser på
99% for SOx
97% for NOx
99% for partikler.