Grøn optimisme stikker blår i øjnene på nogle i den maritime branche
De massive emissions-besparelser og ambitiøse grønne målsætninger for den maritime branche frem mod 2030 og dernæst 2050 kan vise sig at være uopnåelige mål.
Det mener skibsteknisk ekspert Hans Otto Kristensen, der følger tæt med i IMOs arbejde. Det gælder også et af IMO´s seneste dokumenter "MEPC 81/6/1: Report on annual carbon intensity and efficiency of the existing fleet".
- I 2030 skal man udlede 30 pct. mindre end i 2008. Lige efter 2008 gik det godt, og energieffektivetetsindekset, EEOI, der angiver CO2-udslip per ton last per sømil faldt med cirka 25 pct. frem til 2015, og 32 pct. frem til 2018. Dette skyldes, at i 2008 var skibskonstruktionerne så dårlige med generelt store CO2-udslip i forhold til det potentielle transportarbejde, som skibene på daværende tidspunkt kunne præstere, at det snart ikke kunne andet end gå frem. I 2019 blev kurverne flade, siger han og konkluderer på den baggrund:
- Man har i høj grad høstet en meget stor del af de lavhængende frugter fra 2008-2018. Nu er der ikke meget mere at plukke, men alligevel er der mange, der siger, at der er masser af reduktioner at hente. Men nu viser de barske kendsgerninger sig. Det bliver et knokkel at komme i mål, og det kommer ikke til at ske uden en markant ændring til de nye såkaldte Power to X, brændstoffer som eksempelvis e-metanol og ammoniak. Og i sidste instans skal vi ikke udelukke brug af moderne a-kraft som en løsning for at komme helt i mål, primært som supplement til de vedvarende energikilder som sol og vind.
Greenwashing lever i bedste velgående
Mens nogle ifølge skibseksperten mener, at der er masser af klimagevinster at hente, er der samtidig andre, der omtaler sig selv som mere klimavenlige og grønne, end godt er. Men gør den danske maritime branche sig også skyldig i greenwashing?
- Ja, der er nogle, der per automatik gerne vil gøre sig meget grønne, mere end de har belæg for, og det ærgrer mig. Det vidner desværre om manglende indsigt i, hvor kompliceret det bliver at opfylde de mange ambitiøse klimamål, vi står overfor i 2040 med 70-80 pct. drivhusgasreduktion og 100 pct. reduktion i 2050, siger Hans Otto Kristensen og fortsætter:
- Mange benytter den grønne omstilling til at fremme sig selv og egne produkter uden at lægge håndfaste beviser på bordet, så derfor er jeg glad for indsatsen mod greenwashing. Desværre ser jeg også problemer med at håndhæve et sådant forbud, da den tekniske dokumentation kan blive vanskelig at fremskaffe – endsige blive enige om, da mange vil prøve at slippe udenom ved brug af useriøse argumenter.
LNG gas kan være varm luft
Som eksempel på tiltag der pynter i klimaregnskabet, nævner han brugen af LNG, som er blevet udråbet som stærkt CO2-reducerende. Baseret på de tekniske data for LNG er CO2 reduktionen cirka 16 pct., men tager man metanudslippet i betragtning som følge af brugen af LNG, ender LNG oftest med ikke af have en drivhusgasreducerende virkning overhovedet.
Derfor kan den danske maritime industri komme i problemer, hvis EU-initiativ green claims direktivet, GCD, bliver til virkelighed. Det vil nemlig kunne ramme rederierne, hvis Bruxelles slår bremserne i for misinformerende reklame og greenwashing og i stedet forlanger dokumentation for påstande om CO2-reduktioner.
Gennemsnitlige Danmark
Den danske klimaindsats har i øvrigt ikke så fremtrædende en status, som vi gerne vil rose os af internationalt.
- Danmark står i en typisk gennemsnitlig position, men det bliver ofte omtalt, at vi er med helt fremme på verdensmarkedet. Nogle steder er vi heldigvis godt med. Det gælder for eksempel MAN Energy Solutions, der laver propeller og udvikler motorer, der kan køre på mange af de moderne nye brændstoffer som eksempelvis e-metanol og ammoniak. DFDS' nybygningsafdeling kigger også ambitiøst på fremtidens færgedrift, for de har en projektafdeling, der er stærkt rustet til arbejde med mange interessante og lovende løsninger. Maersk Zero Carbon Center er også en meget seriøs spiller på det grønne område på et meget bredt felt, bare for at nævne tre kendte og store aktører i Danmark. Helt uden smørhuller er vi heldigvis ikke i Danmark, siger siger Hans Otto Kristensen.
Men selvom nogle virksomheder ifølge skibseksperten er godt med, kan det desværre ikke bredes ud til at gælde hele branchen. Og der er meget store udfordringer fremadrettet for at nå 2040 og 2050 reduktionsmålene, som endnu engang præciseret af IMO i den forgangne uge under MEPC 81 forhandlingerne i London.