23948sdkhjf

Maersk Tankers fyrer skibsforvalter: Hjemtager teknisk drift og bemanding af tankflåden

Efter fire års outsourcing af teknisk drift og bemanding af sine tankskibe vælger rederiet nu at hjemtage teknisk drift og bemanding af sin tankflåde og de ti kommende VLAC'er

Efter fire års samarbejde vælger Maersk Tankers nu at hjemtage teknisk drift og bemanding af sin tankflåde - og sine ti kommende nye, meget store ammoniaktankskibe (VLAC).  

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse.

- Vi bygger 10 Very Large Ammonia Carriers (VLAC'er), og det at levere intern teknisk ledelse er afgørende for at kunne levere den service, vores kunder kræver nye teknologier som dual-fuel ammoniak, siger Tina Revsbech, adm. direktør for Maersk Tankers.

- Efterhånden som vi engagerer os endnu mere i gastransportsegmentet, har vi brug for en struktur, der bringer teknisk ekspertise tættere på vores kommercielle forretning – og i den nødvendige skala, tilføjer Tina Revsbech i pressemeddelelsen.

Skibe og medarbejdere hjemtages 

For fire år siden lagde Maersk Tankers teknisk drift af sine ca. 80 ejede tankskibe og over 3.300 medarbejdere ud til skibsforvalteren Synergy Marine Group, der i marts fik tidligere Unifeeder-topchef, Jesper Kristensen, som ny adm. direktør. 

I pressemeddelelsen skriver Maersk Tankers, at rederiet hjemtager teknisk drift og bemanding af tankskibene og de kommende VLAC'er i et glidende forløb, som ventes at være afsluttet engang i 2026.

Synergy Marine Group bekræfter ophøret af samarbejde over for Søfart. 

I pressemeddelelsen takker Tina Revsbech Synergy Marine Group for et stærkt partnerskab.

- Vi ser frem til muligheden for at arbejde sammen igen, hvor det stemmer overens med vores fælles prioriteter, siger hun og tilføjer.

- Efterhånden som vi engagerer os endnu mere i gastransportsegmentet, har vi brug for en struktur, der bringer teknisk ekspertise tættere på vores kommercielle forretning – og i den nødvendige skala.

Maersk Tankers kommunikationschef afviser at oplyse det nøjagtige antal af skibe og medarbejdere,  som hjemtagningen omfatter. 

Driftsdirektør fra søsterselskab på opgaven

Størrelsen og sammensætningen af Maersk Tankers nye tekniske organisation har Tina Revsbech over for Shippingwatch sagt, at det er for tidligt at sige noget om.

Arbejdet med hjemtagningen af flåden og medarbejderne er langt i hænderne på Tommy Thomassen, som er driftsdirektør i Maersk Tankers søsterselskab, Maersk Offshore Wind. Havvindselskabet oprettede ejeren AP Møller - Holding efter, at størstedelen af Maersk Supply Service i juli 2023 blev solgt til offshore-rederigruppen DOF Group. 

Tommy Thomassen fortsætter i sin rolle hos Maersk Offshore Wind, mens han har ansvaret for overgangen og planlægningen af Maersk Tankers nye, tekniske organisation, oplyser Maersk Tankers. 

Om Maersk Tankers

  • Grundlagt i 1928 l
  • Maersk Tankers de tilknyttede selskaber - Maersk Product Tankers og Synergy Group - driver en af verdens største tankflåder gennem direkte ejerskab og kommerciel drift for andre skibsejere.
  • Maersk Product Tankers har en flåde på 44 skibe, er ejet af A.P. Møller Holding og Mitsui & Co.
  • Synergy Marine Group har siden 2021 stået for teknisk management og bemanding af tankflåden
  • I juli 2025 meddelte Maersk Tankers, at rederiet nu hjemtager teknisk drift og bemanding af sin tankflåde og de ti kommende meget store ammoniaktankere (VLAC'er) 
  • Maersk Tankers beskæftiger cirka 300 personer, har hovedkvarter i København og ejes af Mærsk-familiens A.P. Møller Holding.

Kilde: Maersk Tankers

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053