23948sdkhjf

IMO

Svensk studie retter kraftig kritik af scrubbere

Vaskevand fra scrubbere går ud over livsvigtige funktioner hos små organismer i havet, konkluderer IVL Svenska Miljöinstitutet

Danske Redere vil have international klimafond

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

Frankrig foreslår hastighedsgrænser for handelsflåden

Singapore varsler fængselsstraf til svovlsyndere

Nødpas skal hjælpe skibe uden lovligt brændstof

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

IMO: Google vil dominere skibsfarten

Mens Google og Rolls Royce er i fuld gang med at virkeliggøre de autonome skibe, har rederier og myndigheder hidtil tøvet med at udnytte digitaliseringens muligheder. Det vil der blive lavet om på, lyder det fra IMO's generalsekretær

Dansk snifferteknologi til kamp mod skibsforurening

Langdistancedroner sættes ind i europæisk farvand for at overvåge miljøfarlige stoffer i skibes udstødning

Plus

Alt for få indberetter miljøtal til IMO's database

Bimco efterlyser større opbakning til den database, som skal skabe grundlaget for bedre energieffektivitet på nye skibe

Plus

Her er næste hovedpunkt på MEPC-agendaen

MILJØ: Dansk ekspert vil have CO2-aftrykket fra kilde til tank for de alternative brændstoffer til skibsfarten med på IMOs kommende miljødagsorden. Og så freder han dieselmotoren - både i land og til søs

IMO-krav om slow steaming foreslået af miljø-organisation

IMO vedtager forbud mod heavy fuel om bord

Maritime topchefer vil have grønnere shipping

IMO fejrer 70-års fødselsdag

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
25 pct. af ordrebogen bliver med scrubber

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Plus

Nye CO2-mål giver redere hovedbrud

Otte ud af 10 topchefer blandt de danske rederier vurderer, at det bliver udfordrende eller meget udfordrende at leve op til IMO’s CO2-reduktionskrav, viser ny undersøgelse

Plus

Fremtidens intelligente skib har stadig søfolk om bord

ABB’s maritime udviklingschef har formuleret et koncept for fremtidens autonome skib, som beskriver, hvornår besætningen kan tillade sig at forlade broen

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Rederier: Nyt brændstof er eneste vej til IMO-mål

Der må noget andet end traditionelt brændstof i tanken, hvis shipping skal nå målet om en 50 pct. reduktion i CO2-udledning i 2050, som IMO blev enige om i sidste. Det fortæller Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier til Søfart.

Send til en kollega

0.149