23948sdkhjf

Shipping-organisationer vil have ny afgift på brændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En række internationale shippingorganisationer foreslår nu at lægge to dollar oven i prisen på et ton brændstof og bruge pengene på forskning

Det står endnu hen i det uvisse, hvordan shippingbranchen skal kunne leve op til sin egen målsætning om at komme CO2-udledningen til livs. Over hele linjen lader der dog til at være enighed om, at nøglen fremtidens fremdriftsformer ligger i forskning, og derfor er en række internationale shippingorganisationer nu gået sammen om et kontroversielt forslag. 

Forslaget går ud på at lægge en afgift på to dollar oven i hvert eneste ton maritimt brændstof, der bliver købt. Pengene skal så samles i en fond, der skal finansiere forskning i CO2-neutral shipping.

Bag initiativet står organisationer, som tilsammen inkluderer 90 pct. af den globale handelsflåde på tværs af de forskellige sektorer. Det vil blandt andre sige Bimco, Intertanko og Cruise Lines International Association.

Igennem afgiften skal det være muligt at rejse fem mia. dollar (33,5 mia. kroner) i fonden, som initiativtagerne gerne ser fungere som en tilføjelse til IMO's Marpol-konvention, der skal forebygge forurening. 

Ifølge Danske Rederier er afgiften på to dollar resultatet af et kompromis. Der er blevet regnet på, hvad der skal til for at dække det behov for forskning og udvikling, der er identificeret, og samtidig er der taget hensyn til, at mange udviklingslande vil ikke acceptere at betale for industrilandenes udledninger.

Læs også: Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

- Det er ret unikt at få så mange shipping-organisationer på kryds og tværs af landegrænser og skibstyper til blive enige om sådan et forslag. Og jeg er overbevist om, at hvis landene i FN’s søfartsorganisation IMO vedtager forslaget, så vil det hjælpe os med at finde frem til den CO2-neutrale skibsfart, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Hun understreger, at intentionen med afgiften ikke er at presse skibsrederne til at købe mindre brændstof ved at skrue prisen på brændstoffet i vejret. 

- Det er ikke sådan, at to dollar per ton vil få rederierne til at ændre adfærd og bruge mindre brændstof. Det er heller ikke målet med afgiften, da vi ikke kan effektivisere os ud af klimaudfordringen. Pengene i fonden skal i stedet sætte fart på udviklingen af de nye brændstoffer, siger Anne H. Steffensen.

Forslaget om den nye fond er sendt til IMO, hvor det vil blive diskuteret på det kommende møde i IMO's Marine Environment Protection Committee i marts 2020. Hvis alt går glat, kan fonden være en realitet i 2023.

FAKTA - International Maritime Research and Development Board (IMRB)

  • En ikke-statslig organisation, der skal understøtte forskning i CO2-neutral shipping. 
  • Finansiering skal komme fra en afgift på to dollar pr. ton maritimt brændstof købt globalt.
  • IMO skal vedtage forslaget, før det bliver en realitet.
  • Bag initiativet står følgende organisationer, som tilsammen repræsenterer 90 pct. af den globale handelsflåde: Bimco, Cruise Lines International Association, Intercargo, Interferry, International Chamber of Shipping, Intertanko, International Parcel Tankers Association, World Shipping Council

Kilde: Bimco

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Plus

Dyre boreskibe tynger Stena

Dramatisk år for Stena-konglomeratet, hvor gigantiske nedskrivninger på milliarddyrt materiel tynger regnskabet. Men skibsreder Dan Sten Olsson nægter fortsat at sælge ud af de dyre boreskibe

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Online Avis Arkiv

Northern Offshore indtager Japan med ny alliance

En alliance med japanske NYK Line skal bane vejen for, at offshore vind-rederiet Northern Offshore Services kan indtage det voksende marked i øst

Maersk Tankers øremærker barsel til mænd globalt

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Handelsaftale kan ramme dansk eksport til Kina

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Plus

Torms CFO: Medarbejderne kan være stolte af ny bankaftale

En ny omlægning af gæld for 3,3 mia. kroner giver Torm ro til at fokusere på driften, siger finansdirektør til Søfart

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

Plus

Nordjyder henter stort overskud på at smøre skibsmotorer

Nordjysk virksomhed tjener stadig godt på at smøre skibsmotorer HJ Lubricators har tilsyneladende greb om et marked, som giver udfordringer på grund af handelskrig og shipping-krise

Semco og Bladt vinder US-kontrakt sammen

Milliard-investeringer skal trække internationale kunder til Aalborg Havn

Plus

PROFIL: De røde skibes forretningsudvikler

Flemming Hjorth blev i fjor hentet til Esvagt, hvor han har fået til opgave at finde nye måder at udnytte offshorerederiets skibe og derved udvide porteføljen af services til kunderne

Dansk offshore vind-rederi vender forretningen helt på hovedet

Navnet er nyt, rederiet forlader Svendborg, flådeoperationen bliver udliciteret og et kendt ansigt kommer i toppen af bestyrelsen

Svendborg Bugser skifter navnet ud

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Orskov Yard tjener dobbelt så mange penge

Ny flydedok og landstrømanlæg er blandt investeringerne efter et regnskabsår, hvor mere end dobbelt så mange kroner fandt vej til bundlinjen

Plus

Stena-boss satser på vindmøllestrøm til nye Danmarks-færger

Skibsreder og milliardær Dan Sten Olsson investerer milliarder i svenske vindmølleparker. Den 72-årige multiiværksætter vil nu have vindstrøm over i en nyudviklet generation af el-færger for at sænke driftsudgifterne. Her fremlægger han regnestykket

Plus

Tæt trafik i ’Dødens Havn’ i Brasilien

GALLERIET

Plus

Politisk beslutning om topmoderne forskningsskib rykker tættere på

’Dana V’ er kommet et skridt nærmere at blive realiseret efter at forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensens har besøgt det aldrene ’Dana IV’ i Hirtshals. Ministeren afventer beslutningsgrundlag om nyt forskningsskib

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Spidex kobling

Åbent hus HF-søfart Ærø

AutoCAD Grundlæggende

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Ny kran video > Funktioner som løfter din virksomhed

Helt elektrisk med strithår eller store mængder hårgelé?

Send til en kollega

0.177