23948sdkhjf

Shipping-organisationer vil have ny afgift på brændstof

En række internationale shippingorganisationer foreslår nu at lægge to dollar oven i prisen på et ton brændstof og bruge pengene på forskning

Det står endnu hen i det uvisse, hvordan shippingbranchen skal kunne leve op til sin egen målsætning om at komme CO2-udledningen til livs. Over hele linjen lader der dog til at være enighed om, at nøglen fremtidens fremdriftsformer ligger i forskning, og derfor er en række internationale shippingorganisationer nu gået sammen om et kontroversielt forslag. 

Forslaget går ud på at lægge en afgift på to dollar oven i hvert eneste ton maritimt brændstof, der bliver købt. Pengene skal så samles i en fond, der skal finansiere forskning i CO2-neutral shipping.

Bag initiativet står organisationer, som tilsammen inkluderer 90 pct. af den globale handelsflåde på tværs af de forskellige sektorer. Det vil blandt andre sige Bimco, Intertanko og Cruise Lines International Association.

Igennem afgiften skal det være muligt at rejse fem mia. dollar (33,5 mia. kroner) i fonden, som initiativtagerne gerne ser fungere som en tilføjelse til IMO's Marpol-konvention, der skal forebygge forurening. 

Ifølge Danske Rederier er afgiften på to dollar resultatet af et kompromis. Der er blevet regnet på, hvad der skal til for at dække det behov for forskning og udvikling, der er identificeret, og samtidig er der taget hensyn til, at mange udviklingslande vil ikke acceptere at betale for industrilandenes udledninger.

- Det er ret unikt at få så mange shipping-organisationer på kryds og tværs af landegrænser og skibstyper til blive enige om sådan et forslag. Og jeg er overbevist om, at hvis landene i FN’s søfartsorganisation IMO vedtager forslaget, så vil det hjælpe os med at finde frem til den CO2-neutrale skibsfart, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

Hun understreger, at intentionen med afgiften ikke er at presse skibsrederne til at købe mindre brændstof ved at skrue prisen på brændstoffet i vejret. 

- Det er ikke sådan, at to dollar per ton vil få rederierne til at ændre adfærd og bruge mindre brændstof. Det er heller ikke målet med afgiften, da vi ikke kan effektivisere os ud af klimaudfordringen. Pengene i fonden skal i stedet sætte fart på udviklingen af de nye brændstoffer, siger Anne H. Steffensen.

Forslaget om den nye fond er sendt til IMO, hvor det vil blive diskuteret på det kommende møde i IMO's Marine Environment Protection Committee i marts 2020. Hvis alt går glat, kan fonden være en realitet i 2023.

FAKTA - International Maritime Research and Development Board (IMRB)

  • En ikke-statslig organisation, der skal understøtte forskning i CO2-neutral shipping. 
  • Finansiering skal komme fra en afgift på to dollar pr. ton maritimt brændstof købt globalt.
  • IMO skal vedtage forslaget, før det bliver en realitet.
  • Bag initiativet står følgende organisationer, som tilsammen repræsenterer 90 pct. af den globale handelsflåde: Bimco, Cruise Lines International Association, Intercargo, Interferry, International Chamber of Shipping, Intertanko, International Parcel Tankers Association, World Shipping Council

Kilde: Bimco

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14