23948sdkhjf

Unikt havnesamarbejde skal hjælpe med at løse kapacitetsproblemer for europæisk havvind

Med Esbjerg-deklarationen blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030, og det lægger pres på de europæiske havne. For der er i øjeblikket ikke havnekapacitet nok til at kunne nå at få sat alle havvindmølleparker op.

Vi tror på, at vi ved at dele erfaringer kan øge tempoet, og ved at lægge et samlet pres på politiker kan være med til at finde løsninger på de store kapacitetsproblemer Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn

Derfor har Esbjerg Havn i Danmark formaliseret et samarbejde med fem af de mest centrale havne for havvind i Nordeuropa, så de kan samarbejde om hurtigst muligt at få løst kapacitetsudfordringerne. I går mødtes de seks havne og gav håndslag på samarbejdet i Hamborg.

Havnene er Esbjerg Havn i Danmark, Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Port/Cuxhaven i Tyskland og NantesSaint Nazaire Port i Frankrig og Humber i England.

Ikke nok kapacitet

Det udvidede samarbejde bygger på en eksisterende aftalte, som Esbjerg Havn tidligere har indgået i regi af initiativet Green Port Hull.

- Den aktuelle geopolitiske situation i Europa kræver, at vi får sat endnu mere vind op. Hurtigt. Esbjerg deklarationen er bevis for, at samarbejde kan bringe os langt. Det samarbejde må vi også få aktiveret havnene i mellem, for der er ikke kapacitet nok. Vi skal styrke vores samarbejde på et operationelt og praktisk plan, siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.

Ifølge Esbjerg Havns direktør gælder det både praktikaliteter og om at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind. Og derfor har de øget det direkte samarbejde med andre vind-havne.

Videndeling på tværs

- Ambitiøse målsætninger er fremragende. Men vi skal også have nogen til at lytte til os og forstå, at der er grænser for, hvad vi havne kan med den nuværende kapacitet. Vi tror på, at vi ved at dele erfaringer kan øge tempoet, og ved at lægge et samlet pres på politiker kan være med til at finde løsninger på de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i, siger Dennis Jul Pedersen.

Konkret lægger samarbejdet op til, at repræsentanter fra de fem havne mødes to gange årligt for at diskutere og dele indsigter og viden. For eksempel kan de samarbejde om pladsmangel. Hvis en havn kun har plads til et halvt projekt, har en anden havn måske plads til den anden halvdel. Dermed kan havvindmølleparken blive opført til tiden i stedet for at skulle afvente plads på den enkelte havn.

Det er en metode, Esbjerg Havn allerede har gjort brug af med stor succes med Groningen Seaports/Eemshaven i Holland. En havn, hvorfra 18 havvindmølleparker er udskibet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Maritime Synspunkt: E-metanol kan gøre eksisterende færger grønne
Norsk by-færge i Stockholm skal sejle autonomt
Investeringseventyret i Hanstholm er slut - "Sådan går det, når businesscasen ikke er stærk nok"
Flertal for nedrivning af omstridt Mærsk-bygning
Giver ikke op så let: På denne ø skal købmanden bare overleve
Tager uundgåelig beslutning efter år med underskud og flere hundrede millioner i gæld
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.157