23948sdkhjf

Byggeri af kæmpemæssigt lager ramt af vejudfordringer: DSV-direktør ser ingen anden løsning

Lørdag formiddag inviterede DSV interesserede til første spadestik på den enorme byggegrund i Lund ved Horsens, hvor logistikgiganterne har planlagt at opføre et matchende stort logistikcenter. 

700.000 kvadratmeter grund, 18.000 kvadratmeter kontorbygninger, cross-dock-terminal på godt 50.000 kvm., og endelig kan mellem 200.000-269.000 kvm. logistikfaciliteter.

Når logistikcenteret er færdigbygget bliver faciliteterne i Lund de største af sin slags i Europa med én lejer.

Men de store planer har fortsat en udfordring, der måske på papiret kan virke ganske undseelig i det store hele, men når alt kommer til alt alligevel er ganske vigtig for foretagendet: Vejforholdene til logistikcenteret. 

Etableringen af forbindelsesvejen, der skal gå fra Lund til motorvej E45, blev nemlig blevet mødt af klager i forået, der har sat vejprojektet i stå. Klagenævnene vurderer ifølge JyskeVestkysten, at den samlede sagsbehandling er færdig senest i juni 2023. 

Det harmonerer ikke ligefrem med DSV's egne tidsplaner - eller den tidligere aftale med Horsens Kommune, hvor kommunen havde lovet en færdig vej til august næste år. Alligevel har DSV altså valgt at stikke spaderne i jorden og påbegynde byggeriet, selvom de nuværende vejforhold næppe vil kunne kapere de op mod 300 ekstra lastbiler i døgnet, som det færdigbyggede logistikcenter kan resultere i.

DSV krævede ifølge JyskeVestkysten i december 2021 dokumentation fra Horsens Kommune på, at vejen kunne stå klar senest 1. august næste år. Ellers ville DSV forbeholde sig retten til at kunne træde ud af aftalen. 

Det fik avisen til at spørge Brian Winther Almind, ejendomsdirektør i DSV, hvad der var sket i mellemtiden?

- Der er kommet en række indsigelser mod vejprojektet undervejs. Det er klart, at det havde været hensigtsmæssigt, at den vej var klar fra dag et. Det bliver den desværre ikke. Der bliver en forsinkelse, og man kan ikke sætte en fast dato på det. 

- Der kan gå halvandet til to år, før den er færdig. Vi begynder at operere fra de første lagre i oktober næste år, men der bliver lavet nogle opgraderinger af to andre veje herude, så vi stadig vil kunne komme ud med vores lastbiler. Det kan sagtens fungere i starten, men det er klart, at når vi kommer i fuld operation om to år, så er det ikke en optimal løsning. Så slår kapaciteten på vejene ikke til, og så skal vi have den anden løsning på plads.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078