Aarhus og Göteborg kommer med på Mærsks hovedfærdselsåre

Da Mærsk og Hapag-Lloyd i februar 2025 lancerede deres nye fælles øst-vest-rutenet, gik AE5-ruten fra Qingdao til Bremerhaven uden stop i Göteborg eller Aarhus.
Men fra uge 35 tilføjer Gemini-netværket nu både Göteborg og Aarhus på den vigtige containerrute fra Kina.
Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.
Ny shuttle-rute til Polen
Ændringerne betyder også, at Aarhus fremover får en ny fragtrute, der skal sejle mellem APM Terminals Aarhus og Polen. Det bliver en såkaldt shuttle-rute, hvor et skib, der sejler en kort rute med få stop, er bindeleddet til det øvrige rutenetværk.
Beslutningen vækker glæde hos APM Terminals i Aarhus Havn:
- Vi glæder os til at byde mainliner-ruten fra Mærsk samt en ny shuttle-rute til Polen velkomne hos APM Terminals i Aarhus. Vi har haft en stærk start på året, hvor vi ad flere omgange har slået vores produktivitets-resultater på håndtering af containere, siger Mikael Gutman, direktør for APM Terminals Nordics.
Udvidelsen skal både ses i lyset af, at mange europæiske havne er under stort pres fra øgede godsmængder og af, at Gemini-alliancens erklærede mål er en rettidighed for havneankomster på mindst 90 pct.
Pres på Europas havne
- Mange havne i Europa oplever en kraftig stigning i efterspørgslen, hvilket lægger pres på infrastrukturen og midlertidigt kan medføre en risiko for, at skibe bliver forsinkede. Det ønsker vi at være på forkant med, og derfor foretager vi ændringen nu, så vi kan fastholde et højt niveau af pålidelighed i vores rutenetværk, siger Sebastian von Hayn, som er ansvarlig for fragtruterne mellem Asien og Europa i Mærsk.
Konkret betyder ændringen, at Mærsk – i stedet for at omlaste containere til og fra de to skandinaviske havne via terminaler i Nordtyskland og videre med et shuttle-skib – nu sejler nogle af containerne direkte til Göteborg og Aarhus.
- Med tilpasningerne i netværket får vi også frigjort skibe på flere shuttle-ruter, så de i stedet kan indsættes andre steder i vores netværk, hvor der er brug for en tilpasning for at fastholde den høje rettidighed, som vi ønsker at levere, forklarer Sebastian von Hayn fra Mærsk.
Nyt globalt rutenet
Mærsk lancerede i februar – sammen med tyske Hapag-Lloyd – et helt nyt rutenetværk på øst-vest gående ruter, og siden lanceringen har de to rederier løbende haft fokus på optimere netværket, så skibene sejler rettidigt.
Den nye rute optimerer kapacitetsudnyttelsen ved direkte sejlads til de to skandinaviske havne og frigør skibe på shuttle-ruter.
Og endelig bidrager til at opretholde Mærsks og Hapag-Lloyds ambition om, at 90 pct. af skibene i Gemini-netværket ankommer til tiden. Det er uhørt højt i en industri, hvor kun hvert andet skib i 2024 anløb til tiden.
Ifølge Sea-Intelligences seneste opgørelse for april 2025 ankom 90,9 pct. af alle skibe i Gemini-samarbejdet rettidigt.