23948sdkhjf

Finnlines modtager andet hybrid ro-ro-skib

‘Finneco II’, der er det andet af tre ro-ro-skibe i Eco-klassen, er netop leveret til rederiet Finnlines

‘Finneco II’ er designet af det danske firma Knud E. Hansen og bygget på China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) og vil gå ind i Finnlines' Biscay-linje, hvor det vil slutte sig til søsterskibet ‘Finneco I’. 

Værftet har haft travlt for det er kun en måned siden, at værftet kunne levere ‘Finneco I’, og i begyndelsen af juni forventer værftet at kunne levere det sidste af de tre oprindeligt bestilte skibe ‘Finneco III’ til Finnlines.

Alle tre skibe vil sejle under finsk flag og vil sættes ind i Finnlines' Østersø-, Nordsø- og Biscaytrafik.

'Finneco II' er 238 meter langt med en lastkapacitet på 5.800 lanemeter. Som følge heraf kan skibet fragte 400 trailere pr. rejse. Sammenlignet med de største skibe i nutidens Finnlines-flåde vil lastkapaciteten for hybride nybygninger stige med næsten 40 procent.

Plads til papirruller

Skibene er uhyre fleksibelt indrettet med med hejsbare dæk, der gør det muligt at fragte gods med en højde på syv meter, oplyser rederiet. Da Finland er storeksportør af papir til blandt andet avisproduktion har skibene også dedikerede områder til papirruller.

Fartøjet vil have den højeste finsk/svenske isklasse.

Klassifikationsselskabet Rina har desuden tildelt en ekstra klassebetegnelse "Green Plus" for fartøjets miljøpræstation. Fartøjet er blevet udstyret med totakts hovedmotorer, som har et lavere brændstofforbrug end firetaktsmotorer. Et luftsmøringssystem under kølen vil reducere friktions- og hydrodynamisk modstand og dermed reducere brændstofforbrug og emissioner. ‘Finneco I’ har en batteristrømbank på 5 MW, der genoplades under sejlads og 600 m2 solpaneler vil også generere strøm.

- Vores igangværende nybygningsprogram på EUR 500 mio. følger vores strategi, og vi fortsætter med at indsætte større og større skibe for at drage fordel af stordriftsfordele. De nye skibe overstiger høje miljøstandarder og sikrer en pålidelig levering af varer til og fra Finland. For vores kunder betyder nye skibe mere kapacitet og bedre forbindelser. Vores forbindelser til Europa og omvendt vil forbedres meget, når Finneco-trioen begynder at operere på deres ruter, siger Emanuele Grimaldi, bestyrelsesformand, Finnlines i forbindelse med modtagelsen af ‘Finneco II’

Finnlines får første hybrid-ro-ro leveret

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157