23948sdkhjf

Efterspørgslen på luftfragt fortsætter med at stige - men omikron kan ødelægge festen

Op, op, op. Det er det korte resume af efterspørgsels-udviklingen på luftfragt i 2021. 

Det kan de skrive under på i Billund Lufthavn, og de sydjyske rekordresultater bakkes op af de generelle statistikker fra IATA, den internationale luftfartsorganisation. 

Hos IATA lyder væksten på 9,4 procent målt på cargo-tonne kilometre i forhold til 2019. IATA har skåret coronaåret 2020 fuldstændigt ud af sine statistikker, og sammenligningen med 2019 understreger altså, at væksten er reel.

- Overbelastning af forsyningskæderne fortsatte med at skubbe producenterne mod luftfragtens hastighed. Kapacitetsbegrænsningerne blev langsomt løst, da flere passagerrejser betød mere belly-kapacitet til luftfragt, udtaler generaldirektør i IATA, Willie Walsh.

Overgår rekordår

I Billund måler statistikkerne fragten i tons. 

I november har der været en vækst på 26,3 procent i forhold til november 2020, og sammenlignet med den samme måned i 2019 har der været en vækst på 1,1 procent. 

Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Indtil videre giver det en år-til-dato-vækst på 3,5 procent sammenlignet med rekordåret i 2019. Det i sig selv skaber glæde i lufthavnen, men det er yderst tilfredsstillende for Jan Hessellund, Billund Lufthavns administrerende direktør, at væksten ligger på eksportdelen.

- Den danske eksport buldrer fremad, og det er her vi ser væksten. Men vi ser gentagne gange her i november, at vi ligeledes stadig bliver valgt til, når chartrede fly blandt andet skal flyve nødhjælp ud af Danmark. Det er en anerkendelse af den agile arbejdsindsats medarbejderne i cargo lagde for dagen hver dag under corona, hvor vi hele tiden havde chartrede fly uden for den normale trafik, afslutter Jan Hessellund.

Omikron påvirker kapacitet

Luftfarten er generelt stadig mærket af coronaudbruddet fra 2020, og med et nyt spøgelse i form af omikron-varianten vil branchen også være nogle af de første, der kommer til at mærke til de negative konsekvenser.

- Virkningen af regeringernes reaktioner på omikron-varianten er en bekymring. Hvis det dæmper rejseefterspørgslen, vil kapacitetsproblemerne blive mere akutte. Efter næsten to år med covid-19 har regeringerne erfaringen og værktøjerne til at træffe bedre datadrevne beslutninger end automat-reaktionerne for at begrænse rejser, som vi har set til dato.

Han peger i stedet på, at verdens regeringer skal lægge fokus andetsteds.

- Restriktionerne vil ikke stoppe spredningen af omikron. Sammen med en hurtig ændring disse politiske fejl, bør regeringernes fokus være helt på at sikre forsyningskædernes integritet og øge distributionen af vacciner, fortæller han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125