23948sdkhjf

Stenas metanol-drevne færge sejlede på restprodukt fra stålindustrien

Stena Line gennemførte for nylig den første tur med ro/pax-færgen ’Stena Germanica’ mellem Gøteborg og Kiel, hvor brændstoffet var ”genanvendt” metanol fra stålproduktion.

Det store svenske færgerederi indledte i 2015 et EU-støttet projekt sammen med bl.a. Wärtsilä og Methanex om ombygningen af den 240 lange ’Stena Germanica’, som er en af verdens største ro/pax-færger, til metanoldrift.

Læs mere: Stena markerer fem år med metanol-drift

Projektet blev senere udvidet med delprojektet ”FReSMe project” (From Residual Steel Gases to Methanol) som skulle afsøge muligheden for at producere og anvende metanol, udvundet af den gas, der opstår under stålproduktion.

Den ”genanvendte” metanol bliver produceret med CO2 (kuldioxid) fra stålværkets højovn og H2 (flydende brint) fra dels højovnsgassen og dels fra en elektrolyseproces.   Stena Line har døbt metanol produceret på denne måde ”Blue Methanol”.

Det fungerer godt

- Det er spændende at være en del af vores bæredygtige rejse og prøve et nyt bæredygtigt brændstof. Jeg kan bekræfte, at vi sejlede med det nye brændstof fra Gøteborg til Kiel den 22. juni, og det fungerede godt, siger Peter Holm, maskinchef ombord på ’Stena. Germanica’.

På trods af, at metanol er et fossilt brændsel, er det meget renere end traditionelt skibsbrændstof. Svovl og partikler er således reduceret med 90 pct. og kvælstof med 60 pct. 

Stålindustrien og den maritime sektor er to af verdens største CO2-udledere og tegner sig for henholdsvis 6-8 pct. og 2,5 pct. af alle CO2-emissioner. FReSMe-projektet, der er finansieret af H2020 EU-programmet, sigter mod at demonstrere hele processen, der gør det muligt for CO2, fanget fra stålindustrien, at blive som metanol-brændstof i skibstransportsektoren.

FReSMe-projektetet blev gennemført i samarbejde med stålværkerne SSAB og Swerea MEFOS i den nordsvenske by Luleå. Projektperioden var fra 2016 til 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.359