23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stena markerer fem år med metanol-drift

’Stena Germanica’ har nu sejlet i fem år på metanol. Det alternative brændstof har siden fået et vist fodfæste deepsea

Stena Line har sammen med Wärtsilä og metanol-distributøren Methanex fejret femårsjubilæet for rederiets introduktion af metanoldrift som alternativ til konventionel oliebunker. Det var således tidligere i denne måned fem år siden, at Stena Line på Remontowa-værftet i Polen sammen med Wärtsilä færdiggjorde ombygningen af  ro/pax-færgen ’Stena Germanica’s maskineri fra Wärtsilä til drift på metanol.

Projektet var det første i verden, hvor mediumspeed firetaktsmotorer blev ombygget til metanoldrift, og siden har ro/pax-færgen først delvist og siden helt anvendt dette brændstof til den daglige drift på ruten mellem Gøteborg og Kiel.

– Det var et stort udviklingsspring for os i rejsen mod bæredygtig skibsfart at blive rederiet bag verdens første metanol-drevne skib – og lidt af en bedrift, som vi er stolte af at dele med andre, når vi markerer ’Stena Germanica’s fem års succesfulde operation på metanol, udtaler Carl-Johan Hagman, Head of Shipping & Ferries hos Stena.

Han henviser endvidere til det gode projektsamarbejde med Mathanex og Wärtsilä samt med mange af afdelingerne inden for Stena-koncernen.

11 deepsea-skibe

’Stena Germanica’ er fortsat det eneste shortsea-skib, der anvender metanol som brændstof, mens den alternative bunkertype siden har vundet nogen udbredelse i totaktsmaskineri i deepsea-skibfarten;

Foreløbigt på 11 skibe i to generationer af netop metanol-tankskibe, der bl.a. sejler for Methanex. Her er det MAN Energy Solutions og deres ME-LGI B&W-motorserie, der er involveret.

Ydermere indgik Stena Bulk for nylig et joint-venture med Proman Shipping om bygningen af to metanol-drevne tankskibe til levering i begyndelsen af 2022.

Metanol er sammen med ammoniak og biometan (SNG) de tre fremtidige potentielt CO2-neutrale bunkertyper, Mærsk har udpeget som mulige alternativer til konventionelle fossile skibsbrændstoffer i branchens bestræbelser på at nedbringe CO2-udledningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078