23948sdkhjf

Den første kommercielle autonome slæbebåd i amerikansk farvand er nu taget i brug

I havnene ud for Californien har man nu taget den første automatiserede slæbebåd med amerikansk flag i brug. Skibet skal eskortere tank- og containerskibe ind og ud af havnene og kan fjernstyres fra både land og dæk

Det amerikanske bugserrederi Foss Maritime vil bruge automatik til at effektivisere deres arbejde.

Derfor har de allieret sig med virksomheden Sea Machines, som er nogen af de førende indenfor udvikling af automatiserede systemer til den maritime sektor, som har udviklet et nyt bugserskib som kan fjernstyret og som navigere rundt i havnen uden besætning.

Den nybyggede bugserbåd har et pæletræk på 90 tons og blev taget i funktion i maj måned. Det er samtidig det første automatiserede bugserskib, som tages i kommercielt brug i amerikansk farvand.

- Vi ønsker at anvende besætningens kompetencer til de opgaver, hvor deres evner i virkeligheden er. Lige nu laver besætningen mange rutineopgaver i løbet af en arbejdsdag, som tager enormt meget tid, men disse opgaver skal fremover automatiseres, samtidig med at det automatiserede system skal øge sikkerheden blandt besætningsmedlemmerne, siger Will Roberts, direktør i Foss Maritime.

Fjernstyring af store skibe

Det automatiserede system er udviklet af teknologivirksomheden Sea Machine, som tidligere har udviklet automatiserede systemer til flåder i Singapore, Kina og Europa. Dog hovedsageligt prototyper. 

I det automatiserede system er der funktioner som transitautonomi og fjernadgang til bugserskibets indbyggede maskiner, hvilket gør det muligt for besætningen at styre og støtte operationer hvor som helst ombord på skibet - men også fra land.

- Når disse rutineopgaver bliver overtaget af teknologi, øger det effektiviteten i hele vores værdikæde. Det giver os mulighed for at yde endnu bedre service over for vores kunder, siger Will Roberts.

Det er første gang, at Sea Machine installerer et automatiseret system på et skib med motorkraft over 3.600 kW.

At det er lykkedes med succes giver Sea Machine store forhåbninger for fremtiden.

- Det er endnu et eksempel fra den virkelig verden på, hvordan Sea Machines autonomi kan omforme den måde, som skibes besætninger udfører deres arbejde på vandet, siger Michael G. Johnson, grundlægger af og direktør i Sea Machine.

Militære forsøg

Foss Maritime og Sea Machines har før samarbejdet om store projekter.

Tilbage i 2020 indgik de et samarbejde med det amerikanske forsvar om at udvikle og teste automatiserede skibe til brug i militære operationer.

Der blev blandt andet installeret teknologi i skibe med landingsbaner, så skibene automatisk kunne placere sig i forhold til, hvor flyene ønskede at lande på havet. Derudover lykkedes man med at udvikle tankskibe med fjernstyring, med det formål at øge sikkerheden for soldaterne på skibe og sikre hurtigere optankning af den militære flåde.

- Vi har dedikeret og til vores have, og vores mål at er bygge sikre systemer, som er tilgængelige for marineoperatører som Foss Maritime siger Michael G. Johnson.

Virksomhederne oplyser, at samarbejdet fremover vil øges, så der bliver installeret endnu mere automatik i Foss Martimies store flåde.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.101