A-kraft nej tak!
Verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, tror ikke på, at fremtidens CO2-neutrale containerskib kommer til at have f.eks. en moderne smeltet salt-reaktor liggende i bunden som drivmiddel.
Men ifølge rederiets ekspert på området, Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology, bør man ikke være blind for,...
Mærsk: Der kommer ingen reaktorer i vores skibe, men A-kraft kan måske komme i spil på land
Hos verdens største containerrederi tror man ikke på, at A-kraft kommer til at spille en rolle i overgangen til CO2-neutrale containerskibe. Men rederiets chefteknolog holder døren på klem til muligheden for, at moderne A-kraft teknologi kan blive brugt på land som energikilde til produktionen af de såkaldte e-brændstoffer
3
Billeder
I Søborg ved København er Copenhagen Atomics i fuld gang med at udvikle den reaktorteknologi, som virksomheden forestiller sig vil kunne bruges som fremdrift i skibsfarten fra 2028. Billedet viser størrelsen på fremtidens reaktor til skibsfarten. Foto: Copenhagen Atomics
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer