23948sdkhjf

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Regeringens sommerudspil, hvori det bliver gratis for gående og cyklister at komme med færgen over til de danske øer her i sommer, vil i mange tilfælde bliver en økonomisk byrde for de små færgerederier. Det mener Lars Wolfgang Hansen, som er formand for Småøernes Færgeselskaber, som er en paraplyorganisation for alle småfærgerne og til daglig overfartsleder på Færgefarten Orø - Holbæk.

Ganske vist sikrer ordningen rederierne et tilskud fra staten. Men formanden kan allerede nu gennemskue, at tilskuddet ofte ikke vil være stort nok til at dække ekstraudgifterne til at sejle flere ture og til at indkalde mere personale. Mange af de små færger må medtage 98 passagerer med to besætningsmedlemmer om bord – overstiges dette antal, så skal der indkaldes et tredje besætningsmedlem. Samtidigt mener han, at det er en dårlig idé, at det skal være i højsommeren, hvor kapaciteten i forvejen er godt udnyttet på de små færger.

- Vi kan godt forstå intentionerne i Sommerpakken, så derfor vil vi gøre vores til, at det bliver en succes, men vi vil ikke betale for politikernes trang til at være julemand, siger Lars Wolfgang Hansen og uddyber:

- Vi er bekymrede over, at færgefarten i Danmark skal være gratis for gående og cyklister i juli, der er vores højsæson, fordi der har vi ikke så meget kapacitet i forvejen. Der kommer helt sikkert noget pres på, nu når folk skal være i Danmark over sommeren. Vi må se på, om vi kan bidrage. Men vi gør det altså ikke, hvis det koster os flere hundredetusinde kr. Jeg regner med, at færgerederierne får dækket deres udgifter.

Han frygter, at konsekvensen kan blive, at færgepersonalet bliver nødt til at afvise folk, der gerne vil med over som gående eller cyklist – noget, der jo kan ende med at blive en negativ oplevelse for turisterne. Han mener derfor, at de gratis billetter ville være bedre timet, hvis de lå uden for højsæsonen.

Læs også: 'Fjord Cat' skal sejle på nedlagt Stena-rute

Både Lars Wolfgang Hansen og Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer, ville hellere have ordningerne i august og september, fordi der er mange af foreningernes medlemmer, som har kapacitetsproblemer om sommeren. Det er også en del af aftalen.

- I år er jo et specielt år, fordi de fleste folk bliver hjemme i Danmark over sommeren. Det betyder, at alt, hvad vi har af campingpladser og sommerhuse på alle småøerne, er stort set lejet ud og har været det i flere uger. Der er ikke noget ledig kapacitet på færgerne og der er heller ikke noget ledigt kapacitet på øerne. Man kan så risikere, at folk får en dårlig oplevelse, siger Lars Wolfgang Hansen.

Men ifølge Lars Wolfgang Hansen skal der sættes ekstra kapacitet ind, hvis der er rigtig mange mennesker nede på kajen. Hvis man tager ekstra sikkerhedsbesætning med på nogle af færgerne, kan man have nogle flere passagerer med.

- Færgen mellem Hundested og Rørvig har for eksempel lige ansat nogle ekstra folk til at dirigere nede på kajen og nogen, som kan gå med på færgen, så de får ekstra kapacitet, fordi de forventer et stort pres, siger Lars Wolfgang Hansen.

Læs også: Torben Carlsen: Det er unfair for de fyrede

Men i udgangspunktet er det noget, som det private rederi har lagt ud for.

Lars Wolfgang Hansen og Småøernes Færgeselskaber er bekymrede for, om ekstraomkostningerne i form af ekstra personale og højere brændstofforbrug i forbindelse med ekstra ture i tilstrækkelig grad bliver dækket af tilskuddet.

- Hvis de ikke får dækket den udgift gennem tilskudsordningen, så er det sidste gang, at vi deltager i julemandslegen. For det var ikke det, der var meningen, siger han og tilføjer:

- Det kan ikke være sådan, at hvis politikerne gerne vil have indført en ordning, at det så er private redere og kommunerne, der skal betale for folketingspolitikernes sommerpakker.

Læs også: DFDS afskediger 200 ansatte i Danmark i spareplan

Sammenslutningen af danske småøer deler bekymringen.

- Det, vi havde ønsket var, at det først var i august og september, at man kørte den gratis periode. Det handler om, at den melding, som vi får fra vores øer, er, at der faktisk er booket rigtig godt op og at juli er tæt på at være godt fyldt op. Det vil sige, at det kan være svært for de små øer at kapacitetsudvidde. Der er en kapacitetsgrænse for, hvor meget vi på de små øer kan rumme i forhold til eksempelvis overnatningssteder, siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.

- Det, der er vigtigt for os nu, er at melde ud til folk og sige, at nu er det gratis at komme over til vores øer. I er hjerteligt velkomne. Hvis I har mulighed for det, så skub gerne jeres ferie til august- september eller kom igen der og oplev noget andet ø-liv, siger Dorthe Winther.

Det, der kan blive problemet, kan ifølge Lars Wolfgang Hansen eksemplificeres således: På Tunø er der en lille kro. Hvis der kommer 200 ekstra gæster, har kroejeren sikkert ikke plads til nye 200 gæster. Men hvis der eksempelvis kommer 20 ekstra gæster i august/september, har han plads og det giver økonomisk mening. Det samme gælder på Orø, Sejerø, Agersø og Omø.

Læs også: Forsea nær løsning efter halvt års dieseldrift med elfærger

Ordningen gælder alle færger - også blandt andet Bornholm, Anholt og Læsø.

- Jeg tror, at det bliver et problem på Anholt, fordi det tager tre timer derud, og så er der måske mange, der vil prøve at sejle derud, hvis det er gratis. Det er begrænset, hvor mange man må være om bord på den færge. Det, der kunne blive problemet, er øboerne, som måske skal til og fra fastlandet. Hvis der ikke er plads til dem - hvad så?, spørger Lars Wolfgang Hansen.

Ifølge Lars Wolfgang Hansen er det ærgerligt, at der har været så kort tid til at finde en løsning. Det er på onsdag (1. juli, red.), at sommerpakken træder i kraft. Under normale omstændigheder er organisationer som Småøernes Færgeselskaber inddraget i forhandlinger, og bliver ringet op af ministeriet/styrelsen og bliver hørt. Men det er ikke sket denne gang, siger Lars Wolfgang Hansen.

- Jeg læste det på Twitter tirsdag aften (23. juni 2020)  kl. 22.53, hvor jeg tænkte: "Åh, nej". Der var vi ikke informeret om noget. Vi vidste, at det lå i støbeskeen, men både os og øboerne (Sammenslutningen af Danske Småøer, red). havde skrevet både til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S), at vi syntes, det var en god idé, men at vi havde et kapacitetsproblem, siger han og tilføjer:

Læs også: Grænseåbning begynder at fylde færgerne

- Det, vi så har fået ud af det, er, at der kommer en ordning, som også vil give mulighed for at gøre billetterne billigere i august og september og hvor det bliver gratis at sejle med nogle færger, når man har et handicapparkeringskort til bilen. Det synes jeg er en rigtig god ordning.

Der er to ordninger. Den ene ordning er gratis færgefart for cyklister og gående i juli måned. Det er noget, som Transportministeriet står for. Den anden ordning er noget, som Indenrigsministeriet sørger for.

- Det skal nok gå. Vi ved ikke andet om den ordning endnu, lyder det fra Lars Wolfgang Hansen.

Oprindeligt var det ikke meningen, at der skulle komme nogle tilskudsordninger i august og september.

- Så på den måde synes vi, at vi har opnået noget, og at politikerne har lyttet til os. Det er vi glade for alt andet lige, siger Lars Wolfgang Hansen.

Mere om: færger
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Sejlede ud foran Bornholmer-katamaran i kajak

Plus

Kontrakten er underskrevet på Sif og Frigg

Faaborg Værft har alle nødvendige tilladelser, forsikrer Miljøstyrelsen

Plus

Blue Future
Danske Rederier: Vigtigt at rekruttere og fastholde flere kvinder i søfartsbranchen

For organisationen Danske Rederier er det positivt, at flere kvinder søger ind på de maritime uddannelser på Simac. Og der er brug for øget fokus på kvinder i branchen, mener organisationen

Plus

Blue Future
Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Blue Future
Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Eimskip-nybygningen 'Dettifoss' havde sin første tur fredag

Nyhedsbrev

8.597 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

57 argentinske sømænd er på mystisk vis smittet med corona

Online Avis Arkiv

Søredning får flere opkald end normalt

1

Dansk handelsflåde holder sin femteplads

Den danske handelsflåde holder sin femteplads på verdensplan og den samlede tonnage, som danske rederier har opereret med, er på samme niveau som for et år siden

Kæmpe interesse for danske gratis-færger

83.000 gående og cyklister har i løbet af de I løbet af de første fem dage i juli benyttet sig af muligheden for at sejle gratis i Danmark. Det viser en foreløbig opgørelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

21 personer kvæstet under eksplosion på amerikansk krigsskib

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Passagertal i danske færger fordoblet

Sommergæster er vilde med gratis færger

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Atomdrevet russisk ubåd passerede Storebælt torsdag

En russisk ubåd fra Oscar-klassen, der har kapacitet til atomvåben, befinder sig fredag i Østersøen

Stabil udvikling på Kolding Havn i første halvår

Med syv pct. større godsmængde i første halvår lægger Kolding Havn godt fra land i 2020. Det er vækst i byggebranchen og fortsat levering til landbruget, som især bidrager til resultatet

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad koster en kran til lageret eller produktionen?

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Består din virksomhed af bodybuildere til løft af tønder?

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Markant kapacitets udvidelse hos Grumsen Equipment i Esbjerg

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Send til en kollega

0.173