23948sdkhjf

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Regeringen vil som det første land i verden oprette energiøer, som skal påbegynde en ny epoke i udbygningen af havvind, hvor man går fra enkeltstående havvindmølleparker til energiøer.

Det meddelte regeringen onsdag på et pressemøde, hvor finansminister Nicolai Wammen (S), klimaminister Dan Jørgensen (S) og miljøminister Lea Wermelin (S) deltog.

Pressemødet handlede om første del af regeringens klimahandlingsplan. En del af planen går ud på at etablere to energiøer inden 2030. Den ene skal ligge i Nordsøen med 2 GW, men have plads til at udbygge til mindst 10 GW på sigt. Den anden skal ligge ved Bornholm og have forbindelse til Sjælland og Polen, ligeledes have en kapacitet på 2 GW. Desuden skal Bornholm gøres til en energiø, oplyser Finansministeriet og tilføjer, at de 4 GW er mere end dobbelt så meget, som er i drift på havene omkring Danmark i dag.

- Med etableringen af verdens to første energiøer tager vi hul på en helt ny epoke i det danske vindeventyr, siger Dan Jørgensen.

Regeringens udspil rummer også planer om at bruge den grønne strøm i den såkaldte power-to-x-teknologi, hvor strøm fra bæredygtige energikilder bliver omdannet til brint, som enten kan bruges direkte som brændstof eller omdannes til andre brændstoffer.

- Vi øger mængden af havvind massivt, og samtidig vil vi gøre det muligt at bruge den grønne strøm i tanken på lastbiler, fragtskibe og fly, siger Dan Jørgensen.

Færger på brint

I Rønne havn er der begejstring over planerne, hvor øen i Østersøen bliver udnævnt til en særlig energiø.

- Vi er rigtig glade for regeringens udspil om at gøre Bornholm til energiø. Det kan blive banebrydende. Der er ingen tvivl om, at Bornholm står særdeles godt rustet til at være energibranchens centrum i Øst, siger havnedirektør Thomas Bendtsen i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at Rønne Havn har investeret massivt i nye faciliteter, der kan anvendes inden for offshore vind. 

Thomas Bendtsen lægger desuden op til, at den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, som i dag betjenes af Molslinjen, kan blive blandt de første, der gør brug af brint power-to-x-princippet.

Jeg kan da godt se en mulighed for, at regeringen eksempelvis vælger – som en del af den samfundsbegrundende færgebetjening på Bornholm – at integrere de grønne power-to-x-løsninger til de færger, der betjener Bornholm og som er en vigtig del af den daglige forsyningsåre, siger han og fortsætter:

- Det vil uden tvivl få en stor og gavnlig effekt på miljøet. Hvis dette kunne kobles op på forskning- og testfaciliteter til videreudvikling og kvalificering af power to X- teknologierne, så kan Danmark for alvor blive first mover og bevare den grønne førertrøje.

Massiv kritik

Selvom regeringen hævder at have præsenteret en pakke, der både leverer CO2-reduktioner på kort sigt og lægger udviklingsspor ud til fremtidens klimaneutrale Danmark, har den mødt massiv kritik, fordi udspillet til første del af klimahandlingsplanen ikke indeholder en forhøjelse af CO2-afgifter.

Finansminister Nicolai Wammen henviser til, at Danmark er midt i en coronakrise, der har kostet mange tusind arbejdspladser.

- Vi står lige nu i en tid, hvor danske virksomheder kæmper for at holde hovedet oven vande. Så er det ikke det rette øjeblik at komme med CO2-afgifter og putte dem ned over dem, siger han.

Finansministeren siger, at regeringen er klar til senere at se på omlægninger af afgifterne. Men det bliver ingen revolution, siger han.

- Når vi på et tidspunkt skal se på en grøn skattereform, vil tanken ikke være, at det skal være en afgiftsstorm. Det vil være en omlægning af vores skatter og afgifter med henblik på at skabe et mere grønt samfund, siger han.

Klimarådets bud er, at en CO2-afgift skal op i omegnen af 1500 kroner per ton CO2. I dag er afgiften på cirka 170 kroner per ton.

Læs også: Indirekte elektrificering skal gøre deepsea-skibsfarten CO2-neutral

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

NH Towage klarer sig gennem corona-krisen trods underskud

Slæbebådsvirksomheden NH Towage – tidligere Svendborg Bugser – havde et underskud på fem mio. kr. i 2019. Men direktøren ser optimistisk på 2020 trods corona

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Online Avis Arkiv

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.156