Danmark er sammen med Norge førende inden for elektrificering af skibsfarten. I begge lande er det dog foreløbigt færgefarten, der fører an. Ikke overraskende, da netop denne del af skibsfarten er kendetegnet ved faste ruter, hvor der er korte intervaller mellem havneanløb og dermed hyppig adgang til lade-faciliteter i land.
Den foreløbige elektri...
Indirekte elektrificering skal gøre deepsea-skibsfarten CO2-neutral
Mens nærskibsfarten i fremtiden skal lade strøm eller tanke brint i havnen, så skal de store skibe på oceanerne bunkre E-fuels, produceret af vedvarende energi
Mens den direkte elektrificering ved hjælp af batterier, der med jævne mellemrum lades fra landnettet, er en brugbar mulighed for skibe på korte og relalivt højfrekvente ruter, så kan den inddirekte ekeltrificering på den lidt længere bane blive en mulighed for de store skibe i deepsea-fart. Foto: paxpix - maritime photography
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer