23948sdkhjf

Hirtshals Havn: Corona påvirker ikke potentialet på langt sigt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der skal mere end en coronakrise til at tage optimismen fra Hirtshals Havn efter fremgang på både fisk, passagerer og biler

Efter et årsregnskab med et overskud på 10,3 mio. kroner ser Hirtshals Havn tilbage på 2019 med tilfredshed. 

Det oplyser havnen i en pressemeddelelse.

Nu ser havnen frem mod 2020 og 2021, som "forventes at blive nogle spændende og vækstprægede år" fremgår det. Her forventer havnen en positiv udvikling i tilførslerne af fisk, og at godstransporten vil fortsætte på det vækstspor, som det har fulgt det seneste årti.

Havnen er imidlertid også klar over, at den recession, der som konsekvens af COVID-19 pandemien, præger Europa, vil betyde en omsætningsnedgang i 2020. Det vil imidlertid ikke påvirke de langsigtede udviklingspotentialer, skriver havnen.

- Vi har en begrundet tiltro til, at vi kan fortsætte den vækst, vi har oplevet gennem de seneste 10 år. Den forventning er naturligvis begrundet i de aktiviteter og udviklingsarbejder, der allerede er sat i gang på havnen. Det er vores ambition, at de kommende år vil være præget af yderligere udlejning af arealer samt nye ruter til Hirtshals Havn. Derudover ser vi naturligvis frem mod opstart af godsjernbanetrafik i slutningen af 2020 eller starten af 2021, siger Anker Laden-Andersen, der er bestyrelsesformand for Hirtshals Havn, i pressemeddelelsen.

Læs også: Fjord Line-direktør vil have rejseboble over Danmark og Norge

Største tilførsel af fisk

Optimismen udspringer givetvis af, at Hirtshals Havn oplevede vækst i en række af havnens vigtigste forretningsområder. Passager- og biltrafikken voksede med 2,9 pct. i forhold til 2018, omsætningen fra udlejning af arealer voksede med 4,7 pct., og havnen fik for alvor manifesteret sin position inden for den skandinaviske laksesektor med Hav Lines lakseterminal på Industrikajen.

Lakseterminalen bliver anløbet to-tre gange om ugen af slagteskibet 'Norwegian Gannet', som leverer laks fra laksefarme i henholdsvis Norge og Skotland. Samlet set har tilførslerne af fisk aldrig været større på Hirtshals Havn, og i 2019 nåede den samlede værdi af tilførslerne således 1,46 mia. kroner. 

Der var også vækst i godsvolumenen, som steg med 2,6 pct. til trods for, at danske havne i gennemsnit oplevede et fald i godstrafikken på 2,2 pct., skriver Hirtshals Havn med henvisning til Danmarks Statistik. 

Læs også: Fjord Line presset til at vise kulør

Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Nyhedsbrev

8.586 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Online Avis Arkiv

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Send til en kollega

0.141