23948sdkhjf

Ejer må skyde 138 millioner i J. Lauritzen efter 2019-tab

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter endnu et tabsgivende år må Lauritzen Fonden skyde ny kapital i J. Lauritzen

For det hårdt prøvede tørlast- og gastankrederi J. Lauritzen blev 2019 endnu et år med underskud på bundlinjen. 

Det fremgår af rederiets netop offentliggjorte årsrapport

Året endte med et underskud af de fortsættende aktiviteter på 104 mio. dollar, svarende til 717 mio. kroner. Særligt nedskrivninger for 44 mio. dollar vægtede tungt, og til sammenligning gav 2018 et underskud på mere beskedne 23 mio. dollar. 

- Selvom ringe markedsforhold i både tørlast og gastank påvirkede vores resultat i 2019, er der gjort mange strategiske tiltag, for at styrke vores forretning og reducere risici i 2020 og fremover, siger CEO Mads P. Zacho i en pressemeddelelse. 

For at forbedre den finansielle situation har J. Lauritzens ejer, Lauritzen Fonden, udvidet aktiekapitalen i rederiet svarende til, at der er skudt ny kapital for 20 mio. dollar (138 mio. kroner) i rederiet, der ikke har givet overskud de seneste fem år. 

Læs også: Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

Sælger ud af flåden

En del af J. Lauritzens bestræbelser på at komme til at give overskud er at forfølge en asset light-model, hvor øvelsen går ud på at operere chartrede skibe frem for at eje sine egne skibe. 

XO Shipping var blandt de første til at bevise forretningsmodellens værd, som også har vist sig at fungere godt for Norden. I J. Lauritzen blev syv handysize-bulkskibe solgt fra i løbet af 2019, så der ved udgangen af året var to ejede bulkskibe tilbage i flåden. Imens er flåden af gastankskibe reduceret til 13 ejede skibe.

- Nu har vi mindre markedseksponering, og vi har forøget vores kommercielle fleksibilitet, siger Mads P. Zacho i meddelelsen.

Samtidig er rederiet også blevet opdelt i to uafhængige organisationer.

Læs også: Indonesien smækker døren i for danske rederier

- Dermed kan vi forfølge en konsolidering i branchen for små gastankskibe og yderligere udvikle Lauritzen Bulkers' digitalt drevne asset light-forretningsmodel i markedet for handysize-bulskibe, siger han.

Forventer bedre 2020

Foruden frasalget af ejet tonnage betyder den nye strategi for Lauritzen Bulkers, at aktiviteten inden for kortsigtede aktiviteter, der dækker aftaler på op til fire måneder, er øget. Desuden er rederiet begyndt at benytte sig af Freight Forward Agreements (FFA) som et redskab til at mindske risici. 

For Lauritzen Kosans vedkommende var en af årets vigtige begivenheder, at syv skibe fra Teekay LNG kom ind under Lauritzen Kosans pool af ethylen-gastankskibe. 

Læs mere: Lauritzen Kosan får ny pool-partner

Læs også: Clipper scorer skibe fra norsk pool

På trods af, at den nuværende coronakrise står øverst på J. Lauritzens liste over de største risici er forventningen, at 2020 kommer til at blive et bedre år, end 2019 var det. Der er forventning om en moderat forbedring af markedet i gastank, og tiltagene inden for tørlast bør føre til mere profit, fremgår det. 

- Dog er omfanget af coronavirussets påvirkning ekstremt vanskeligt at forudsige og kan potentielt påvirke vores 2020-resultat i betydelig grad, står der i årsrapporten. 

J. Lauritzen kontrollerede en gennemsnitlig flåde på 104 skibe i 2019, hvoraf de 70 var bulkskibe. Til sammenligning kontrollerede rederiet gennemsnitligt 109 skibe i 2018. 

Læs også: Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

J. Lauritzen A/S
mio. dollar 2019 2018
Nettoomsætning 502 565
TCE-indtjening 327 381
Resultat af primær drift (ebitda) 59 -6
Årets resultat af fortsættende aktiviteter før skat -104 -23
Egenkapital 131 236
Rentebærende gæld 294 171
Antal ansatte 499 725
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus 3

3F efter weekendens krydstogtanløb: Groft uforsvarligt at lade skibene komme til Danmark

Karantæne på havet: Fiskefartøj sendt til havs igen for at undgå corona

Mandskab tog en ekstralang tørn for at undgå smitte ombord

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

De tre skadede søfarende fra 'Torm Maren' er hjemme i Danmark igen

De tre søfarende, som kom til skade ved en øvelse med redningsbåd på LR2-produkttankeren 'Torm Maren', er hjemme i Danmark igen

Desmi-regnskab viser voldsom vækst: 2020 bliver stabiliseringsår

Kerneforretningen voksede markant for pumpeproducenten

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

Online Avis Arkiv

Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Krydstogtskibet 'Aidamar' ligger til kaj i Fredericia Havn og et yderligere Aida-krydstogtskib kom til oplægning på Skagen Havn søndag. Besætningsmedlemmerne på de to krydstogtskibe bliver på skibene

1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

1

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Den livsfarlige snusfornuft

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

Plus 6

Trusserederierne gjorde skibsfarten til allemandseje – men skabte mange problemer

Danskernes aversion mod at betale skat var fra den nye afskrivningslov i 1957 med til at løbe en markant ekspansion af den danske handelsflåde i gang – og sikre tusindvis af arbejdspladser hos de danske rederier og på de danske skibsværfter langt ind i 1990´erne

Robotmager storsælger: Nu banker nye brancher på hos UVD Robots

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus 1

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

1

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Spidex kobling

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Fra idé til færdigt produkt hos Gravlund Industrigummi

"Business as usual” hos NOS A/S

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Summit Electronics tilbyder Trykkalibratorer

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Pssst…

Inventor 2020 Grundlæggende

Vakuumdestillation fremmer kvalitet af olier og essenser

Knivimpeller

Online møde om PED 2014/68

Brugte kraner købes og sælges

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Send til en kollega

0.234