23948sdkhjf

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Det forgange år var en positiv oplevelse for Danmarks – målt på omsætning – største virksomhed. 

Det fremgår af A.P. Møller-Mærsks dugfriske årsregnskab

På trods af en lille tilbagegang i antallet af fragtede containere blev driftsresultatet forbedret markant til 5,712 mia. dollar i 2019 fra 4,998 mia. dollar i 2018. En af forklaringerne er, at det lykkedes at sænke enhedsomkostningerne per flyttet container yderligere. 

Alligevel er det mere end almindeligt svært at forudsige, hvordan Mærsks næste årsresultat kommer til at lande. Forventningen hedder et driftsresultat i omegnen af 5,5 mia. dollar. Men eftersom vi befinder os midt i et virusudbrud, der har usædvanligt store konsekvenser for netop containerrederierne, lægger Mærsk ikke skjul på, at tallet er behæftet med stor usikkerhed. 

- Forventningen til 2020 er genstand for væsentlige usikkerheder og påvirket af det igangværende udbrud af corona-virus i Kina, som i væsentligt omfang har begrænset udsynet til, hvad der kan forventes af 2020, skriver Mærsk i regnskabet og fortsætter:

- Imen fabrikker er lukket i længere tid, end det er normalt i forbindelse med det kinesiske nytår, og som en konsekvens af corona-virusset, forventer vi en svag start på året.

Større overskud

De uvisse udsigter mod fremtiden ændrer dog ikke på, at 2019 blev et positivt år for Mærsk.

Fjerde kvartal endte ganske vist med en bundlinje, der gav et underskud på 61 mio. dollar for de fortsættende operationer og en omsætning, der faldt til 9,668 mia. dollar fra 10,235 mia. dollar i samme periode 2018. Mærsk forklarer, at nedgangen skal ses i lyset af, at fjerde kvartal 2018 var usædvanligt stærkt på Stillehavet, hvor USA's første trusler om straftold på kinesiske varer dengang fik efterspørgslen til at stige kraftigt. 

2019 som helhed gav dog et overskud fra de fortsættende aktiviteter på 509 mio. dollar, svarende til 3,5 mia. kroner. Det er en fremgang fra et underskud af de fortsættende aktiviteter i 2018 på 755 mio. dollar, hvoraf nedskrivninger relateret til Maersk Supply Services dog udgjorde langt størstedelen. 

Når den reelle bundlinje for 2019 alligevel viser et underskud på 44 mio. dollar, hænger det sammen med, at frasalget af Maersk Drilling, der blev børsnoteret i april 2019, bonner ud som et tab på 553 mio. dollar i årsregnskabet. Omvendt var salget af Maersk Oil til Total i 2018 medvirkende til en regnskabsmæssig gevinst på 3,8 mia. dollar.

Bruger mindre bunker

Bagved de regnskabstekniske forskelle på 2019 og 2018 er der også operationel udvikling at spore i containerforretningen, der stadig – uden sammenligning – er den absolut største forretningsgren i Mærsk. 

Set over hele året ligger både antallet af fragtede containere og de gennemsnitlige fragtrater stort set på niveau. I 2019 blev der flyttet 13,296 mio. fyrrefodsekvivalenter (FFE) mod 13,306 mio. FFE i 2018, og i 2019 lå den gennemsnitlige fragtrate på 1.883 dollar pr. FFE mod 1.879 dollar pr. FFE i 2018. 

Til gengæld er enhedsomkostningerne ud fra en fast bunkerpris faldet til 1.777 dollar i 2019 fra 1.808 dollar i 2018. Den gennemsnitlige bunkerpris er faldet til 412 dollar pr. ton i 2019 fra 424 dollar pr. ton i 2018, og så er bunkerforbruget faldet med 802.000 ton til 11,092 mio. ton i 2019. 

Læs også: Corona: Containerskibe sejler næsten tomme fra Kina

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 2019 2018
Nettoomsætning 38.890 39.257
Resultat af primær drift (ebitda) 5.712 4.998
Driftsresultat (ebit) 1.725 409
Årets resultat -44 3.032
Underliggende årsresultat 546 -61
Egenkapital 28.837 33.205
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125