23948sdkhjf

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

Finansloven for 2020 er nu på plads, og som frygtet i store dele af den maritime branche bliver der skåret i midlerne til de danske skoleskibe.

På sidste års finanslov fik 'Georg Stage' en ekstra bevilling på otte mio. kroner, der gjorde det muligt at sende dobbelt så mange elever til søs. I år har hverken 'Georg Stage' eller 'Skoleskibet Danmark' dog fået bevillinger til at sejle to togter det kommende år, og de kommer derfor til at ligge stille mere end halvdelen af året. 

Hos Georg Stage bliver der ikke lagt skjul på skuffelsen. 

Vi er meget, meget kede af det og ærligt talt skuffede og forundrede over, at der ikke kunne findes kr. 8 mio. til projektet. Stiftelsens bestyrelse træder sammen på torsdag og tager stilling til, hvad der nu skal ske, skriver stiftelsen i en opdatering på Facebook og tilføjer, at alle muligheder for at sejle to togter bliver afsøgt. 

Også i Danske Rederier er der hårde ord med på vejen til regeringens manglende prioritering af den maritime uddannelse.

- Rederierne står nærmest på kajen og hiver de unge ud i videre uddannelse og jobs, når skoleskibene lægger til, og derfor er det beklageligt, at dobbelttogterne ikke er med på aftalen, siger brancheforeningens adm. direktør Anne H. Steffensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Hvis vi skal bevare vores position som en af verdens største søfartsnationer, så kræver det altså, at vi bliver ved med at uddanne danske søfolk med de rette kvalifikationer – og nok af dem.

I forbindelse med finanslovsforhandlingerne har hun sammen med blandt andre Dansk Metal presset på for, at skoleskibene kan få lov til at sejle to togter årligt. Det skete blandt andet i et åbent brev til uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), som også Esvagt og CO-Søfart var medafsendere på. 

Læs mere: Nødråb fra skibsfarten: Afsæt flere penge til skoleskibene

Overordnet set betegner Danske Rederier finansloven, som faldt på plads i aftes, som en "grøn finanslov med tidsler". 

Det grønne islæt består blandt andet af, at der specifikt bliver nævnt power-to-X-teknologi, hvor man lagrer strøm fra eksempelvis havvind i flydende brændstof. Brændstof, der på sigt vil kunne bruges til at drive skruen rundt på skibene.

- Vi har som alle andre brancher også i skibsfarten en kæmpe opgave med at reducere vores klimapåvirkning. Og der er nye alternative brændstoffer netop en af de muligheder, der skal lede os frem mod den CO2-neutrale skibsfart. Derfor er vi glade for, at regeringen og dens støttepartier prioriterer midler til forsknings-, udviklings- og demonstrationsordninger for power-to-X, siger Anne H. Steffensen.

Hun ser også muligheder for dansk shipping i regeringens ambitioner om at udbygge området for grøn offshore-energi yderligere. Det gælder blandt andet, at der er prioriteret midler til en forundersøgelse forud for etableringen af en energi-ø.

- Den grønne omstilling og udbygning af vedvarende energi – herunder udbygningen af havvind – er ikke bare en bunden opgave. Hvis vi spiller vores kort rigtigt, kan Danmark indtage en vigtig førerposition her, siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Dansk offshore-vind rider på vækstbølge

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Nyhedsbrev

8.509 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Online Avis Arkiv

Clipper sælger tørlast-trio

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Monjasa indtager Houston med to pramme

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Send til en kollega

0.2