23948sdkhjf

Nødråb fra skibsfarten: Afsæt flere penge til skoleskibene

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

I et åbent brev til uddannelses- og forskningsministeren kritiserer bl.a. Danske Rederier og CO-Søfart regeringen for ikke at have afsat penge på finansloven, så Georg Stage og Skoleskibet Danmark kan sejle to togter om året

Dansk skibsfart er i oprør over, at S-regeringen i sit finanslovforslag for 2020 ikke har afsat penge til, at skoleskibene Georg Stage og Skoleskibet Danmark kan sejle to togter om året.

I et åbent brev til Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen gør Danske Rederier, rederiet Esvagt, CO-Søfart og Dansk Metal ministeren opmærksom på, at branchen er afhængig af de unge søfolk, som skoleskibene uddanner.

Afsenderne af brevet understreger, at der allerede i dag er mangel på ubefarne skibsassistenter, og det bliver kun værre i fremtiden. Alene offshorerederiet Esvagt har mere end 150 uddannelsespladser og efterspørger for øjeblikket flere ubefarne.

Læs også: 2019: Jagten gik ind på kvinder til søfarten

- I det af regeringen netop fremsatte finanslovsudkast må vi desværre konstatere, at regeringen ikke har prioriteret dobbelttogter til hverken Georg Stage eller Skoleskibet Danmark. Det ærgrer os al den stund, at erhvervet har behov for ubefarne skibsassistenter, og dette behov kan ikke dækkes af det antal, der uddannes i dag. Der er der for brug for en forøgelse at antallet at studiepladser til grundkurset for skibsassistenter, medmindre erhvervet, som nu, skal fortsætte rekrultteringen i udlandet, hedder det i brevet.

Som tidligere omtalt i Søfart, lykkedes det sidste år Georg Stage under den tidligere VLAK-regering at blive tilgodeset på finansloven med en ekstra bevilling på 8 mio. kroner i 2019.

Danske Rederier peger i en pressemeddelelse på, at mange af eleverne fra skoleskibene fortsætter som ubefarne skibsassistenter hos rederierne, når de afmønstrer.

Læs også: Skoleskibe forbigået i ny finanslov

- Vi mangler allerede i dag unge, der er klar til at stævne ud mod en karriere til søs. Og når politikerne så vælger at skære ned på det antal elever, der får lov at sejle med skoleskibene, så er det meget beklageligt, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

- Jeg håber, at ministeren vil tage vores henvendelse seriøst, og at hun forstår alvoren. Hvis vi skal bevare vores position som en af verdens største søfartsnationer, så kræver det altså, at vi bliver ved med at uddanne danske søfolk med de rette kvalifikationer – og nok af dem, siger Anne H. Steffensen.

I brevet peges der også på, at 'Georg Stage' kan mønstre næsten 50 pct. kvinder, sammenholdt med rederierne generelt, hvor kun 6 pct. er kvinder, når færgerne tælles med.

- Lykkes det at fastholde denne andel, når Georg Stage sender dem videre ud i rederierne, kan det også bidrage til større diversitet i branchen, hedder det.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus 1

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

Plus 1

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Online Avis Arkiv

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

4

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.209