23948sdkhjf

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

29 mio. dollars eller 192 mio. kroner. Så meget har Torm hentet i overskud før skat i første halvår 2019. Det er vel at mærke sket i et marked, hvor en række konkurrenter i produkttankmarkedet bløder.

I går måtte et andet dansk rederi, Norden, således melde ud om et tab på 3 mio. dollars i sin tankdivision alene i andet kvartal.

Produkttankmarkedet har ifølge Torm været negativt påvirket af en unormalt høj og lang vedligeholdelsesperiode hos verdens raffinaderier.

Læs også: Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Når Torm i modsætning til konkurrenterne alligevel er lykkedes med at fået sorte tal på bundlinjen, skyldes det ifølge topchef Jacob Meldgaard rederiets forretningsmodel, som internt i virksomheden går under navnet 'One Torm'.

Vi har på One Torm platformen formået at leveret et positivt resultat i et udfordret marked også i andet kvartal, og det er jo meget tilfredsstillende, at det kan lade sig gøre. Når jeg ser på andre platforme, som laver det samme som os og har de samme markedsvilkår, så har de fået et resultat, som er negativt i den samme periode, siger Jacob Meldgaard til Søfart.

Integreret model

Han har stået i spidsen for Torm gennem de seneste 10 år. Det har været en særdeles turbulent periode for det 130 år gamle danske rederi, som i kølvandet på den økonomiske krise i 2009 var tæt på at synke.

Hvad har I gjort anderledes eller bedre end jeres konkurrenter, siden I kunne komme ud med sorte tal?

Læs også: Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

- Vi gør det, som vi har gjort hele tiden. Vi har en integreret model, og vi ejer alle vores skibe og kontrollerer dem. Vi kontrollerer hele værdikæden og vores organisation til søs og til lands og kan derigennem skabe det, vi kalder One Torm-platformen, hvor alle arbejder for det samme. Det er nok den vigtigste ingrediens til, at alle i organisationen er fokuserede på hele tiden at gøre det, der er rigtigst for Torm.

Har I bedre styr på jeres omkostninger end nogle af konkurrenterne?

- Ser man på den indtjening, vi har fra vores flåde, så er vi det, man kalder en price taker i det her marked, og det er alle andre også. Så vi opnår alt andet lige de samme fragtrater i et givet marked. Det kan vi ikke differentiere os på. Det vi kan differentiere os på, er vores beslutninger kommercielt, fx om hvor i verden vi lægger vores flåde, og hvordan vores skibe bliver drevet. Det gælder hele infrastrukturen, og det er det, jeg tror gør forskellen, siger Jacob Meldgaard og fortsætter:

- Vi kan jo ikke ændre ved markedsdynamikken. Men det vi selv er herre over – altså den måde vi går til markedet – det gør, at vi formår at tjene penge her i andet kvartal, hvor jeg kan konstatere, at de andre virksomheder, der har annonceret resultater i produkttank, alle sammen har tabt penge.

Under breakeven

Torm er dobbeltnoteret på børsen i København og New York og melder på grund af de amerikanske børsregler ikke sine forventninger til årets indtjening ud. 

Læs også: Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

Men i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal i maj, oplyste ledelsen, at Torm skal opnå TCE-rater (Time Charter Equivalent) på mindst 14.300 dollars for at nå breakeven i 2019.

Ved udgangen af andet kvartal lå raterne i gennemsnit på 15.197 dollars om dagen. Siden er raterne dog faldet tilbage igen og ligger nu omkring 13.700 dollars - dvs. under niveauet, der kræves for at Torm kan tjene penge.

Jacob Meldgaard understreger, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt Torm ender med overskud i hele 2019. 

Men rederiets ledelse har store forhåbninger til IMO's svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020, fremgår det af kvartalsrapporten. De nye miljøkrav vil nemlig medføre, forudser Torm, at efterspørgslen på raffinerede olieprodukter vil stige kraftigt. Og effekten vil formentlig allerede begynde at indfinde sig i fjerde kvartal i år, vurderer Jacob Meldgaard.

Læs også: Nye MR- og LR1-skibe til Torm

- Det er for tidligt nu at vurdere det samlede års resultat. Men her i tredje kvartal har raterne været lige under det, der er vores breakeven, så raterne skal op herfra, for at vi igen viser et positivt nettoresultat for andet halvår, siger direktøren og tilføjer:

- Men vi kan se på forward raterne, at raterne er væsentligt højere i fjerde kvartal end lige nu og her i spotmarkedet. Det indikerer jo, at vil vi få højere fragtrater resten af året. 

Fokus på flådefornyelse

Torm forventer, at det globale produkttankmarked vil vokse med omkring 5 pct. årligt frem mod 2021. Samtidig lyder forventningen på en vækst i den globale flåde af produkttankskibe på omkring 3,3 pct. Dermed vil balancen mellem udbud og efterspørgsel på skibe tippe til fordel for skibsejerne, hvis Torms prognose holder stik.

Torm kontrollerer omkring 73 skibe. Skal I udvide flåden for at kunne følge med efterspørgslen?

- Nej, nu købte vi jo en lille håndfuld skibe i andet kvartal, og vi har også solgt et par ældre skibe fra efter kvartalets udløb. Så vi har konstant fokus på at have en løbende flådefornyelse. Torm har den største flåde, vi nogensinde har haft, og det er vi ganske tilfredse med. Men det er klart, at kommer der muligheder i markedet, som er attraktive, så vil vi vurdere det, lyder det fra Torm-chefen.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Online Avis Arkiv
Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

Plus

IMO 2020-svovlregler
Dansk bunkerleverandør har haft ekstra travlt siden nytår

Monjasa har siden nytår oplevet en markant stigning i efterspørgslen på skibsbrændstof med lavt svovlindhold som følge af de nye IMO-krav

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.187