23948sdkhjf

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Torm har rettet kikkerten frem mod 1. januar 2020, hvor IMO's svovlregler træder i kraft. De nye miljøkrav vil nemlig booste efterspørgslen på produkttankskibe, og det kan det danske rederi få en gevinst ud af, vurderer topchef Jacob Meldgaard.

- Vi vurderer, at IMO 2020-reglerne vil skabe øget efterspørgsel efter produkttankskibe, og at Torm er godt positioneret til at drage fordel af denne nye markedsdynamik, siger han.

Meldingen kommer i kølvandet på selskabets halvårsrapport, som viser et resultat før skat på 28,7 mio. dollars - det bedste halvårsresultat i tre år.

- Torms resultat for første halvår 2019 afspejler selskabets stærke driftsresultater sammenlignet med vores konkurrenter og fokus på at opretholde en effektiv drift med en lav omkostningsbase, udtaler Jacob Meldgaard i en meddelelse.

Han fremhæver, at det også lykkedes Torm at generere et overskud på 5,2 mio. dollars i andet kvartal til trods for, at perioden var negativt påvirket af en unormalt høj og forlænget raffinaderivedligeholdelses-periode. 

Høje rater

I andet kvartal opnåede Torm timecharter (TCE-) rater på 15.405 dollars pr. dag mod 12.944 dollars i samme periode sidste år.

- Fragtraterne på produkttankmarkedet lå i starten af første kvartal 2019 på et højt niveau, som ikke er set siden 2016, men faldt en smule i løbet af kvartalet, efterhånden som raffinaderiernes forårsvedligeholdelse tog fart. Vedligeholdelse af raffinaderierne var særligt omfattende i andet kvartal, og kombineret med en række ikke planlagte afbrydelser medførte dette, at 23 pct. mere af den globale raffinaderikapacitet var ude af drift end i samme periode sidste år, uddyber selskabet.

Torm råder over en flåde på omkring 73 produkttankskibe. I andet kvartal 2019 fik rederiet leveret to MR-nybygninger, solgte MR-skibet 'Torm Gunhild' (bygget i 1999) for et beløb på 6 mio. dollars og tilbagebetalte gæld på 4 mio. dollars i forbindelse med salget af skibet.

Efter kvartalets afslutning den 30. juni 2019 har Torm fået leveret yderligere en MR-nybygning, solgt yderligere to skibe - MR-skibet 'Torm San Jacinto' (bygget i 2002) og Handysize-skibet 'Torm Saone' (bygget i 2004), for et samlet beløb på 16 mio. dollars.

Torm vil indfri gæld på USD 9 mio. dollars i forbindelse med salget af skibene og forventer at levere skibene til de nye ejere i løbet af tredje kvartal 2019.

Rederiets ordrebog omfattede ved udgangen af første kvartal 11 skibe: Nemlig syv nybygninger – to LR1-skibe og fem MR-skibe – samt fire brugte MRskibe. Nybygningerne forventes at blive leveret i 2019 og første kvartal 2020 fremgår det af regnskabsmeddelelsen.

Et andet dansk rederi, Norden, måtte i går notere et underskud i sin afdeling for produkttank på 3 mio. dollars i andet kvartal.

Til gengæld løftede Norden prognosen for tankforretningen markant for resten af året. Det skete ligeledes i forventning om stigende rater frem mod ikrafttrædelsen af de nye svovlregler i 2020.

Læs også: Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Torm delårsrapport
Mio. dollars 2. kvt. 2019 2. kvt. 2018
Omsætning 166,3 163,3
EBITDA 40,6 29,4
EBIT 14,2 0,5
Resultat før skat 5,2 -8,6
Periodens resultat 5,2 -8,9
Egenkapital 864,3 882,2

Artiklen er en del af temaet IMO 2020-svovlregler.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14