23948sdkhjf

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Torm har rettet kikkerten frem mod 1. januar 2020, hvor IMO's svovlregler træder i kraft. De nye miljøkrav vil nemlig booste efterspørgslen på produkttankskibe, og det kan det danske rederi få en gevinst ud af, vurderer topchef Jacob Meldgaard.

- Vi vurderer, at IMO 2020-reglerne vil skabe øget efterspørgsel efter produkttankskibe, og at Torm er godt positioneret til at drage fordel af denne nye markedsdynamik, siger han.

Meldingen kommer i kølvandet på selskabets halvårsrapport, som viser et resultat før skat på 28,7 mio. dollars - det bedste halvårsresultat i tre år.

- Torms resultat for første halvår 2019 afspejler selskabets stærke driftsresultater sammenlignet med vores konkurrenter og fokus på at opretholde en effektiv drift med en lav omkostningsbase, udtaler Jacob Meldgaard i en meddelelse.

Han fremhæver, at det også lykkedes Torm at generere et overskud på 5,2 mio. dollars i andet kvartal til trods for, at perioden var negativt påvirket af en unormalt høj og forlænget raffinaderivedligeholdelses-periode. 

Høje rater

I andet kvartal opnåede Torm timecharter (TCE-) rater på 15.405 dollars pr. dag mod 12.944 dollars i samme periode sidste år.

Læs også: Torm skovler penge ind

- Fragtraterne på produkttankmarkedet lå i starten af første kvartal 2019 på et højt niveau, som ikke er set siden 2016, men faldt en smule i løbet af kvartalet, efterhånden som raffinaderiernes forårsvedligeholdelse tog fart. Vedligeholdelse af raffinaderierne var særligt omfattende i andet kvartal, og kombineret med en række ikke planlagte afbrydelser medførte dette, at 23 pct. mere af den globale raffinaderikapacitet var ude af drift end i samme periode sidste år, uddyber selskabet.

Torm råder over en flåde på omkring 73 produkttankskibe. I andet kvartal 2019 fik rederiet leveret to MR-nybygninger, solgte MR-skibet 'Torm Gunhild' (bygget i 1999) for et beløb på 6 mio. dollars og tilbagebetalte gæld på 4 mio. dollars i forbindelse med salget af skibet.

Efter kvartalets afslutning den 30. juni 2019 har Torm fået leveret yderligere en MR-nybygning, solgt yderligere to skibe - MR-skibet 'Torm San Jacinto' (bygget i 2002) og Handysize-skibet 'Torm Saone' (bygget i 2004), for et samlet beløb på 16 mio. dollars.

Torm vil indfri gæld på USD 9 mio. dollars i forbindelse med salget af skibene og forventer at levere skibene til de nye ejere i løbet af tredje kvartal 2019.

Læs også: Torm mindsker tab i tredje kvartal

Rederiets ordrebog omfattede ved udgangen af første kvartal 11 skibe: Nemlig syv nybygninger – to LR1-skibe og fem MR-skibe – samt fire brugte MRskibe. Nybygningerne forventes at blive leveret i 2019 og første kvartal 2020 fremgår det af regnskabsmeddelelsen.

Et andet dansk rederi, Norden, måtte i går notere et underskud i sin afdeling for produkttank på 3 mio. dollars i andet kvartal.

Til gengæld løftede Norden prognosen for tankforretningen markant for resten af året. Det skete ligeledes i forventning om stigende rater frem mod ikrafttrædelsen af de nye svovlregler i 2020.

Læs også: Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Torm delårsrapport
Mio. dollars 2. kvt. 2019 2. kvt. 2018
Omsætning 166,3 163,3
EBITDA 40,6 29,4
EBIT 14,2 0,5
Resultat før skat 5,2 -8,6
Periodens resultat 5,2 -8,9
Egenkapital 864,3 882,2
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kronprinsen forlader Mærsk

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Nyhedsbrev

8.489 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Online Avis Arkiv
Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus 5

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Hoyer udvider massivt i Kina

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Spritnye skibsførere fra Simac

Monjasa udvider i Angola

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Send til en kollega

0.197