23948sdkhjf

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Torm har rettet kikkerten frem mod 1. januar 2020, hvor IMO's svovlregler træder i kraft. De nye miljøkrav vil nemlig booste efterspørgslen på produkttankskibe, og det kan det danske rederi få en gevinst ud af, vurderer topchef Jacob Meldgaard.

- Vi vurderer, at IMO 2020-reglerne vil skabe øget efterspørgsel efter produkttankskibe, og at Torm er godt positioneret til at drage fordel af denne nye markedsdynamik, siger han.

Meldingen kommer i kølvandet på selskabets halvårsrapport, som viser et resultat før skat på 28,7 mio. dollars - det bedste halvårsresultat i tre år.

- Torms resultat for første halvår 2019 afspejler selskabets stærke driftsresultater sammenlignet med vores konkurrenter og fokus på at opretholde en effektiv drift med en lav omkostningsbase, udtaler Jacob Meldgaard i en meddelelse.

Han fremhæver, at det også lykkedes Torm at generere et overskud på 5,2 mio. dollars i andet kvartal til trods for, at perioden var negativt påvirket af en unormalt høj og forlænget raffinaderivedligeholdelses-periode. 

Høje rater

I andet kvartal opnåede Torm timecharter (TCE-) rater på 15.405 dollars pr. dag mod 12.944 dollars i samme periode sidste år.

Læs også: Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

- Fragtraterne på produkttankmarkedet lå i starten af første kvartal 2019 på et højt niveau, som ikke er set siden 2016, men faldt en smule i løbet af kvartalet, efterhånden som raffinaderiernes forårsvedligeholdelse tog fart. Vedligeholdelse af raffinaderierne var særligt omfattende i andet kvartal, og kombineret med en række ikke planlagte afbrydelser medførte dette, at 23 pct. mere af den globale raffinaderikapacitet var ude af drift end i samme periode sidste år, uddyber selskabet.

Torm råder over en flåde på omkring 73 produkttankskibe. I andet kvartal 2019 fik rederiet leveret to MR-nybygninger, solgte MR-skibet 'Torm Gunhild' (bygget i 1999) for et beløb på 6 mio. dollars og tilbagebetalte gæld på 4 mio. dollars i forbindelse med salget af skibet.

Efter kvartalets afslutning den 30. juni 2019 har Torm fået leveret yderligere en MR-nybygning, solgt yderligere to skibe - MR-skibet 'Torm San Jacinto' (bygget i 2002) og Handysize-skibet 'Torm Saone' (bygget i 2004), for et samlet beløb på 16 mio. dollars.

Torm vil indfri gæld på USD 9 mio. dollars i forbindelse med salget af skibene og forventer at levere skibene til de nye ejere i løbet af tredje kvartal 2019.

Læs også: Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

Rederiets ordrebog omfattede ved udgangen af første kvartal 11 skibe: Nemlig syv nybygninger – to LR1-skibe og fem MR-skibe – samt fire brugte MRskibe. Nybygningerne forventes at blive leveret i 2019 og første kvartal 2020 fremgår det af regnskabsmeddelelsen.

Et andet dansk rederi, Norden, måtte i går notere et underskud i sin afdeling for produkttank på 3 mio. dollars i andet kvartal.

Til gengæld løftede Norden prognosen for tankforretningen markant for resten af året. Det skete ligeledes i forventning om stigende rater frem mod ikrafttrædelsen af de nye svovlregler i 2020.

Læs også: Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Torm delårsrapport
Mio. dollars 2. kvt. 2019 2. kvt. 2018
Omsætning 166,3 163,3
EBITDA 40,6 29,4
EBIT 14,2 0,5
Resultat før skat 5,2 -8,6
Periodens resultat 5,2 -8,9
Egenkapital 864,3 882,2
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Nyhedsbrev

8.525 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Online Avis Arkiv
Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.287