23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: Søby Værft satser på lærlinge

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Online Avis Arkiv
Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.172