23948sdkhjf

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Andet kvartal i indeværende år bød på fremgang i Mærsk-koncernens altoverskyggende forretningsområde – Ocean – hvor hovedparten af omsætningen kommer fra fragt af containere på verdenshavene. 

Det fremgår af Mærsks netop offentliggjorte regnskab for perioden. 

FAKTA – Ocean
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Fragtede containere: 3.447.000 FEU (3.399.000)

Fragtrate: 1.868 USD pr. FEU (1.840)

Omkostning ved fast bunkerpris: 1.713 USD pr. FEU (1.776)

Bunkerpris: 436 USD pr. ton (401)

Bunkerforbrug: 2.777.000 ton (3.002.000)

Ejede skibe: 307 (298)

Chartrede skibe: 409 (444)

Samtidig med at fragtraterne steg en anelse, steg også mængden af fragtede containere en anelse. Eftersom netværket også er blevet fintunet efter integrationen af Hamburg Süd, blev effektiviteten også forbedret en anelse, så der kunne spares en anelse på bunkerforbruget. Alle disse anelser førte til, at driftsresultatet (ebitda) i forretningssegmentet Ocean steg til 1,068 mia. dollar fra 856 mio. dollar i andet kvartal 2018. 

Det var primært i den regionale transport samt de øst-vest-gående ruter, at volumen blev øget. De nord-syd-gående ruter lå overordnet set på niveau med samme periode sidste år, imens de intra-asiatiske ruter oplevede en vækst i mængden af containere på 14. pct. 

Øst-vest-ruterne så samlet set en vækst på 0,5 pct., som primært blev drevet af efterspørgsel i Europa samt en øget kinesisk efterspørgsel efter kølevarer. Omvendt blev efterspørgslen fra USA påvirket negativt af handelskrigen mellem USA og Kina. Til gengæld har en sjældent set disciplin fra containerrederierne betydet, at fragtraterne til særligt USA's østkyst har kunnet holdes på et niveau, hvor de har kompenseret for et lille fald i raterne til Europa. 

Dyr vækst i USA-terminaler

Også i forretningssegmentet Terminals & Towage, der består af en række APM-terminaler og Svitzer, gik det frem – i hvert fald målt på omsætningen. Den steg til 957 mio. dollar fra 847 mio. dollar i andet kvartal 2018, men eftersom omkostningerne steg til 731 mio. dollar fra 621 mio. dollar, endte driftsresultatet uændret på 226 mio. dollar. 

FAKTA – Terminals 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Håndterede containere: 3,0 mio. (2,8 mio)

Heraf for eksterne kunder: 2,0 mio. (1,8 mio.)

Omsætning pr. container: 257 USD (239 USD)

Omkostninger pr. container: 213 USD (203 USD)

Antal terminaler: 64 (65)

Omsætning: 791 mio. USD (670 mio. USD)

Driftsresultat: 180 mio. USD (162 mio. USD)

Tallene dækker over, at omsætningen fra terminalerne gik frem med 18 pct., imens Svitzers omsætning faldt med 4,4 pct. Førstnævnte hænger primært sammen med, at Mærsk tjente flere penge på sine lagerfaciliteter, og at der var en stigning i antallet af flyttede containere på 8,5 pct. 

Læs også: Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Åbningen af en ny terminal i Moin, Costa Rica, har været med til at øge volumen. Selv renset for håndterede containere i den nye terminal – samt i en række mindre og nu afhændede terminaler – er der dog tale om en stigning i volumen på 6,4 pct., hvor den generelle vækst i markedet ifølge Mærsk ligger på 2,5 pct. 

Hvor omsætning i Terminals steg med 18 pct., steg driftsresultatet dog kun med 11 pct. Det er fordi, at den øgede volumen primært har fundet sted i USA-terminalerne Los Angeles og Port Elizabeth, foruden Moin i Costa Rica, hvor omkostningerne er relativt høje. 

Australsk afmatning rammer Svitzer

Svitzers fald i den samlede omsætning på 4,4 pct. svarer til otte mio. dollar. Eftersom Australien stadig er Svitzers største marked, rammer det hårdt, at den australske dollar er blevet mindre værd i sammenligning med samme kvartal sidste år. Det hjælper ikke på sagerne, at volumen også er faldet i Australien, fordi der ikke længere bliver eksporteret råvarer i de samme mængder som tidligere.

FAKTA – Svitzer 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Ejede slæbebåde: 349 (339)

Chartrede slæbebåde: 26 (26)

Antal slæb (havne): 33 mio. (32 mio.)

Årligt driftsresultat pr. båd på baggrund af kvartalet (terminaler): 952.000 USD (986.000 USD)

Samme historie gør sig til en vis grad gældene i Europa. Her er volumen også faldet, ligesom det engelske pund er faldet. Også euro'en har udviklet sig negativt i forhold til den amerikanske dollar.

Hvor omsætningen faldt med 12,2 pct. i Australien, faldt den med 9,3 pct. i Europa. Det blev delvist opvejet af en øget omsætning i de øvrige regioner, hvor særligt en øget aktivitet i de brasilianske havne Santos, Rio Grande og Paranagua førte til en stigning i Americas-regionens omsætning på 24,6 pct. 

A.P. Møller-Maersk A/S
mio. dollar 2. kvartal 2019 2. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.627 9.568
Resultat af primær drift (ebitda) 1.357 1.162
Resultat før skat 246 -89
Årets resultat 153 -32
Underliggende resultat af fortsættende aktiviteter 134 15
Egenkapital 28.997 33.435
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2019.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Limfjordens autonome færge starter forfra

Projektet omkring en autonom og emissionsfri færge mellem Nørresundby og Aalborg har ligget brak. Men nu er der kommet ny projektledelse og ny tidsplan

Plus

Havnene har en lys fremtid, hvis de indretter sig efter fremtiden

KRONIK: Der kommer ikke nogen forbi og kaster guldklumper ned i favnen på os, så derfor må vi selv både effektivisere, inddrage nye teknologier og udnytte de muligheder, markedet giver os

Plus

Pensioneret skipper bruger sommeren på ’Bertha-K’: - Man skal jo holde sig i gang

72-årige Lejf Petersen udgør sammen med matros Tom Christensen sæsonens færgebesætning på ture rundt i Limfjorden

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Underskud i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Nyhedsbrev

8.334 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sømandshjem rundede 50 år i Sisimiut og Nuuk

Medmenneskelig varme indendørs i den arktiske kulde for rejsende og søfolk gennem et halvt århundred

Online Avis Arkiv

VIDEO: Startup vil bygge containerskib med hydrofoil

2

Ærøfærgerne: Tillidsmand raser over rygeforbud

Ny stærk ”altmuligmand” hjælper til i Hvide Sande

Danmarks største havmøllepark indviet

ME Production udvider med serviceafdeling til scrubbere

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Forlænget inspektionsfartøj rationaliserer Søfartsstyrelsen

Søby Værft færdiggør næste måned stor opgradering af ’Poul Løwenørn’, som overtager søopmålingsopgaverne fra ’Jens Sørensen’, der udfases

Plus

Mercy Ships får flere hjælpende hænder fra MAN Energy Solutions

Jens-Erik Engelbrecht: ”Væsentlig og forudsætningsskabende for driften af ’Africa Mercy’”

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Mærsk ude af dansk top 5

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Send til en kollega

0.186