23948sdkhjf

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Andet kvartal i indeværende år bød på fremgang i Mærsk-koncernens altoverskyggende forretningsområde – Ocean – hvor hovedparten af omsætningen kommer fra fragt af containere på verdenshavene. 

Det fremgår af Mærsks netop offentliggjorte regnskab for perioden. 

FAKTA – Ocean
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Fragtede containere: 3.447.000 FEU (3.399.000)

Fragtrate: 1.868 USD pr. FEU (1.840)

Omkostning ved fast bunkerpris: 1.713 USD pr. FEU (1.776)

Bunkerpris: 436 USD pr. ton (401)

Bunkerforbrug: 2.777.000 ton (3.002.000)

Ejede skibe: 307 (298)

Chartrede skibe: 409 (444)

Samtidig med at fragtraterne steg en anelse, steg også mængden af fragtede containere en anelse. Eftersom netværket også er blevet fintunet efter integrationen af Hamburg Süd, blev effektiviteten også forbedret en anelse, så der kunne spares en anelse på bunkerforbruget. Alle disse anelser førte til, at driftsresultatet (ebitda) i forretningssegmentet Ocean steg til 1,068 mia. dollar fra 856 mio. dollar i andet kvartal 2018. 

Det var primært i den regionale transport samt de øst-vest-gående ruter, at volumen blev øget. De nord-syd-gående ruter lå overordnet set på niveau med samme periode sidste år, imens de intra-asiatiske ruter oplevede en vækst i mængden af containere på 14. pct. 

Øst-vest-ruterne så samlet set en vækst på 0,5 pct., som primært blev drevet af efterspørgsel i Europa samt en øget kinesisk efterspørgsel efter kølevarer. Omvendt blev efterspørgslen fra USA påvirket negativt af handelskrigen mellem USA og Kina. Til gengæld har en sjældent set disciplin fra containerrederierne betydet, at fragtraterne til særligt USA's østkyst har kunnet holdes på et niveau, hvor de har kompenseret for et lille fald i raterne til Europa. 

Dyr vækst i USA-terminaler

Også i forretningssegmentet Terminals & Towage, der består af en række APM-terminaler og Svitzer, gik det frem – i hvert fald målt på omsætningen. Den steg til 957 mio. dollar fra 847 mio. dollar i andet kvartal 2018, men eftersom omkostningerne steg til 731 mio. dollar fra 621 mio. dollar, endte driftsresultatet uændret på 226 mio. dollar. 

FAKTA – Terminals 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Håndterede containere: 3,0 mio. (2,8 mio)

Heraf for eksterne kunder: 2,0 mio. (1,8 mio.)

Omsætning pr. container: 257 USD (239 USD)

Omkostninger pr. container: 213 USD (203 USD)

Antal terminaler: 64 (65)

Omsætning: 791 mio. USD (670 mio. USD)

Driftsresultat: 180 mio. USD (162 mio. USD)

Tallene dækker over, at omsætningen fra terminalerne gik frem med 18 pct., imens Svitzers omsætning faldt med 4,4 pct. Førstnævnte hænger primært sammen med, at Mærsk tjente flere penge på sine lagerfaciliteter, og at der var en stigning i antallet af flyttede containere på 8,5 pct. 

Læs også: Nye svovlkrav: Mærsk testede brændstoffer på 20 containerskibe

Åbningen af en ny terminal i Moin, Costa Rica, har været med til at øge volumen. Selv renset for håndterede containere i den nye terminal – samt i en række mindre og nu afhændede terminaler – er der dog tale om en stigning i volumen på 6,4 pct., hvor den generelle vækst i markedet ifølge Mærsk ligger på 2,5 pct. 

Hvor omsætning i Terminals steg med 18 pct., steg driftsresultatet dog kun med 11 pct. Det er fordi, at den øgede volumen primært har fundet sted i USA-terminalerne Los Angeles og Port Elizabeth, foruden Moin i Costa Rica, hvor omkostningerne er relativt høje. 

Australsk afmatning rammer Svitzer

Svitzers fald i den samlede omsætning på 4,4 pct. svarer til otte mio. dollar. Eftersom Australien stadig er Svitzers største marked, rammer det hårdt, at den australske dollar er blevet mindre værd i sammenligning med samme kvartal sidste år. Det hjælper ikke på sagerne, at volumen også er faldet i Australien, fordi der ikke længere bliver eksporteret råvarer i de samme mængder som tidligere.

FAKTA – Svitzer 
2. kvartal 2019 (2. kvartal 2018)

Ejede slæbebåde: 349 (339)

Chartrede slæbebåde: 26 (26)

Antal slæb (havne): 33 mio. (32 mio.)

Årligt driftsresultat pr. båd på baggrund af kvartalet (terminaler): 952.000 USD (986.000 USD)

Samme historie gør sig til en vis grad gældene i Europa. Her er volumen også faldet, ligesom det engelske pund er faldet. Også euro'en har udviklet sig negativt i forhold til den amerikanske dollar.

Hvor omsætningen faldt med 12,2 pct. i Australien, faldt den med 9,3 pct. i Europa. Det blev delvist opvejet af en øget omsætning i de øvrige regioner, hvor særligt en øget aktivitet i de brasilianske havne Santos, Rio Grande og Paranagua førte til en stigning i Americas-regionens omsætning på 24,6 pct. 

A.P. Møller-Maersk A/S
mio. dollar 2. kvartal 2019 2. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.627 9.568
Resultat af primær drift (ebitda) 1.357 1.162
Resultat før skat 246 -89
Årets resultat 153 -32
Underliggende resultat af fortsættende aktiviteter 134 15
Egenkapital 28.997 33.435
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2019.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

GALLERIET: Gamle lodsbåde blev til 'krigsskibe' og andre markante skift i 2019

Skibe ind - og skibe ud - af de danske registre i 2019

Plus

Skibsreder Sørensen skabte provinsens største coasterrederi

Det havde domicil i Svendborg og udviklede sig til Danmarks største coasterrederi. Læs historien om A.E. Sørensen. Her bringes første del

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Styrmænd og lodser må ikke gå ned og drikke kaffe"

Et opråb fra et rederi til sine besætningsmedlemmer fortæller os om kaffens betydning for lodser og styrmænd i 1928. Dengang var der tilsyneladende en direkte sammenhæng mellem kaffe og forlis

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Online Avis Arkiv
Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

Venstre skifter søfartsordfører

Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent

Flåden i United Heavy Lift bliver udvidet til 26 skibe

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Scanel får ny COO

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Rederierne vil have flere kvinder

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten har leveret traverskran til maskinfabrik

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Send til en kollega

0.188