23948sdkhjf

Farligt gods: Mærsk-konkurrent hæver barren for bøder

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter at det tyske containerrederi Hapag-Lloyd i sidste uge indførte bøder på 15.000 dollar for hver container med farligt gods, der ikke er deklareret korrekt, begynder flere andre containerrederier at følge trop med lignende tiltag. 

Det skriver Splash.

Blandt andre har Hyundai Merchant Marine, der indtil for nylig arbejdede sammen med Mærsk/MSC-alliancen 2M, også indført en bødestraf på 15.000 dollar. Evergreen tager dog prisen for at varsle den hidtil største bøde – 35.000 dollar pr. container med farligt gods, der er fejlagtigt eller mangelfuldt deklareret. Det svarer til 233.000 kroner. 

Ifølge mediet har Mærsk endnu ikke taget endelig stilling til, hvor meget det skal koste afskibere at sende farligt gods afsted uden korrekt deklarering. 

Mangelfuld deklarering af farligt gods har ført til flere alvorlige containerbrande i løbet af de seneste år. Imens flere containerrederier altså nu er begyndt at indføre anseelige bødestraffe for forsømmelsen, lyder det dog fra iagttagere, at bøderne langt fra står mål med forbrydelsen, og at de måske i bedste fald bare dækker omkostningerne forbundet med kontrol. 

Andre igen peger på, at rederierne kan komme risikoen for containerbrande til livs ved at sløjfe det tillæg, der er på fragt af farligt gods. På den måde vil man fjerne incitamentet til at snyde med deklareringen. 

Læs også: Udbrændte 'Maersk Honam' er genopstået

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Online Avis Arkiv
Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.187