Efter en genopbygning af de helt store, er det nu tidligere containerskib 'Maersk Honam' blevet sat på søen som 'Maersk Halifax'.
'Maersk Honam' blev ramt af en stor containerbrand i marts sidste år. Ud af 23 besætningsmedlemmer mistede de fem livet, og først tre måneder senere blev skibet bragt til kaj i Jebel Ali, hvor losningen kunne begynde.
Store dele af det 353 meter lange skib, herunder apteringen, stod ikke til at rede. I februar i år kunne den "sunde" del af skibet – et 228,5 meter langt stykke fra midten af skibet til agter – så fragtes til genopbygning hos Hyundai Heavy Industries Shipyard i Sydkorea.
Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea
Her er det blevet sat sammen med en ny forreste del, imens den udbrændte del bliver ophugget i Dubai.
Mærsk tog levering af skibet den 1. august, og det gik i drift i går, oplyser Mærsk. Skibet er et af 11 Mærsk-skibe i H-klassen, som har en kapacitet på 15.226 TEU og opererer på ruten Asien-Middelhavet.
Det fremgår ikke, hvad der ligger til grund for navnet 'Maersk Halifax'. Det er dog slående, at ligesom containerbranden på 'Maersk Homan' formodes at være brudt ud i en container med farligt gods, bliver der peget på samme årsag i forbindelse med en af dette års mest omtalte containerbrande – den på Hapag-Lloyds 7.510 TEU store 'Yantian Express'. Branden brød ud på vej til den canadiske havn Halifax.
Læs også: Hapag-Lloyd varsler store bøder for fejldeklareret farligt gods