23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges
































'Maersk Honam' bliver nu transporteret til Hyundai Heavy Industries Shipyard i Sydkorea for at blive genopbygget. Det skriver Mærsk i en opdatering om containerskibet, som blev ramt af en voldsom brand i marts sidste år. Branden kostede fem besætningsmedlemmer livet. Skibet blev bragt til kaj i Jebel Ali i juni 2018. Herefter blev der udført grundige inspektioner, containere er blev losset, og vraggods og vand fra brandslukning fjernet. Derefter er skibet blevet skåret over i to hos Drydock World Dubai. Den sunde sektion, som er 228,5 meter lang fra midten af skibet til agter, blev lørdag den 2. februar løftet om bord på på heavy lift-skibet 'Xin Guan Hua'. Det skete i åbent hav uden for Dubai (UAE). Skibet forventes at passere Singapore på mandag den 18. februar og nå værftet i Sydkorea - det samme værft som skibet oprindelig blev bygget på - i marts, oplyser Mærsk. 'Xin Guan Hua' har en længde (LOA) på 255 meter. Dækket måler 208,4 meter i længden og 68 meter i bredden, og det kan klare et tryk på 25 ton/kvm. På Hyundai-værftet vil den sunde del af 'Maersk Honam' blive tilføjet en nybygget forende. Den oprindelige forreste del af skibet ligger ved kaj i Dubai, hvor man stadig er i gang med at fjerne ødelagte containere og fragmenter fra skibet. Når skroget er renset, bliver det sendt til genbrug i overensstemmelse med Mærsks egne retningslinjer for ansvarlig ophugning. Mærsk er for øjeblikket ved at overveje, hvor ophugningen skal finde sted, fremgår det. Når skibet er genopbygget, forventes det at genoptage sejladsen i anden halvdel af 2019.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125