23948sdkhjf

USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

USA har nu offentliggjort en del af det videomateriale, som ifølge landest udenrigsminister Mike Pompeo beviser, at Iran stod bag angrebet på to tankskibet nær Hormuz-strædet i går. 

Læs også: Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Omanbugten

Offentliggørelsen af videoen kommer sammen med en beskrivelse af hendelsernes forløb, som nu ligger i en udtalelse fra USA's centralkommando. Hendelsrene bliver beskrevet som følger:

US Navy registrerede et nødkald kl. 6:12 lokal tid fra råolietankskibet 'Front Altair' og endnu et nødkald kl. 7:00 fra kemikalietankskibet 'Kokuka Courageous'.

Begge fartøjer befandt sig på det tidspunkt i internationalt farvand i Oman-bugten omtrent 10 sømil fra hinanden. Destroyeren 'USS Bainbridge' befandt sig på det tidspunkt omtrent 40 sømil fra 'Front Altair', og begyndte med det samme at mindske distancen. 

Læs også: USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

Kl. 8:09 observerede et amerikansk fly en patruljebåd af IRGC (Irans revolutionsgarde)  Hendijan-klassen og flere hurtigtgående angrebsskibe (FAC) fra IRGC i nærheden af 'Front Altair'. 

Kl. 9:26 anmodede "iranerne" det 30.104 t.dv. store general cargo-skib 'Hyundai Dubai', der havde reddet besætningen fra 'Front Altair', om at overhænde besætningen til de iranske FAC's. 'Hyundai Dubai' imødekom anmodningen. 

Kl. 11:05 nærmede 'USS Bainbridge' sig det hollandske bugserskib 'Coastal Ace', som havde reddet besætningen på 21 søfolk fra 'Kokuka Courageous', der havde forladt skibet efter, opdagelsen af det, der formodes at være en intakt klæbemine på skroget efter den første eksplosion. 

Hendijan-patruljebåden så angiveligt ud til at forsøge at nå til 'Coastal Ace' før 'USS Bainbridge', men søfolkene kom ombord på 'USS Bainbridge' efter anmodning fra kaptajnen på 'Kokuka Courageous'. Der er de stadig, fremgår det af udtalelsen fra centralkommandoen, der er udsendt tidligt i dag dansk tid. 

Læs også: Iran kræver tilbageholdt VLCC frigivet øjeblikkeligt i Gibraltar

Kl. 16.10 lokal tid sejlede en patruljebåd af IRGC Gashti-klassen hen til 'Kokuka Courageous' og blev fra et amerikansk overvågningsfly set fjerne den intakte klæbemine fra 'Kokuka Courageous'.

Den amerikanske centralkommando understreger, at USA ikke har interesse i at deltage i endnu en krig i Mellemøsten, men at landet agter at forsvare sine interesser, heriblandt retten til at sejle i internationalt farvand. 

170 meter lange 'Kokuka Courageous' er bygget i 2010, har en kapacitet på 27.000 t.dv. og sejler under Panama-flag.

252 meter lange 'Front Altair' har en kapacitet på 109.900 t.dv., er bygget i 2016, registreret i Marshall-øerne og tilhører det norske rederi Frontline. 

Mere om: Iran | sabotage | tankrederier
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Faaborg-rederi konkurs

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Sommerferie på Søfart

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.157