23948sdkhjf

USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

USA har nu offentliggjort en del af det videomateriale, som ifølge landest udenrigsminister Mike Pompeo beviser, at Iran stod bag angrebet på to tankskibet nær Hormuz-strædet i går. 

Læs også: Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Omanbugten

Offentliggørelsen af videoen kommer sammen med en beskrivelse af hendelsernes forløb, som nu ligger i en udtalelse fra USA's centralkommando. Hendelsrene bliver beskrevet som følger:

US Navy registrerede et nødkald kl. 6:12 lokal tid fra råolietankskibet 'Front Altair' og endnu et nødkald kl. 7:00 fra kemikalietankskibet 'Kokuka Courageous'.

Begge fartøjer befandt sig på det tidspunkt i internationalt farvand i Oman-bugten omtrent 10 sømil fra hinanden. Destroyeren 'USS Bainbridge' befandt sig på det tidspunkt omtrent 40 sømil fra 'Front Altair', og begyndte med det samme at mindske distancen. 

Læs også: Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Kl. 8:09 observerede et amerikansk fly en patruljebåd af IRGC (Irans revolutionsgarde)  Hendijan-klassen og flere hurtigtgående angrebsskibe (FAC) fra IRGC i nærheden af 'Front Altair'. 

Kl. 9:26 anmodede "iranerne" det 30.104 t.dv. store general cargo-skib 'Hyundai Dubai', der havde reddet besætningen fra 'Front Altair', om at overhænde besætningen til de iranske FAC's. 'Hyundai Dubai' imødekom anmodningen. 

Kl. 11:05 nærmede 'USS Bainbridge' sig det hollandske bugserskib 'Coastal Ace', som havde reddet besætningen på 21 søfolk fra 'Kokuka Courageous', der havde forladt skibet efter, opdagelsen af det, der formodes at være en intakt klæbemine på skroget efter den første eksplosion. 

Hendijan-patruljebåden så angiveligt ud til at forsøge at nå til 'Coastal Ace' før 'USS Bainbridge', men søfolkene kom ombord på 'USS Bainbridge' efter anmodning fra kaptajnen på 'Kokuka Courageous'. Der er de stadig, fremgår det af udtalelsen fra centralkommandoen, der er udsendt tidligt i dag dansk tid. 

Læs også: Nu bliver produkttankskibe brugt som flydende lagre i Nordeuropa

Kl. 16.10 lokal tid sejlede en patruljebåd af IRGC Gashti-klassen hen til 'Kokuka Courageous' og blev fra et amerikansk overvågningsfly set fjerne den intakte klæbemine fra 'Kokuka Courageous'.

Den amerikanske centralkommando understreger, at USA ikke har interesse i at deltage i endnu en krig i Mellemøsten, men at landet agter at forsvare sine interesser, heriblandt retten til at sejle i internationalt farvand. 

170 meter lange 'Kokuka Courageous' er bygget i 2010, har en kapacitet på 27.000 t.dv. og sejler under Panama-flag.

252 meter lange 'Front Altair' har en kapacitet på 109.900 t.dv., er bygget i 2016, registreret i Marshall-øerne og tilhører det norske rederi Frontline. 

Mere om: Iran | sabotage | tankrederier
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

CMP vil fyre 55 i København

Både havnearbejdere og funktionærer står for skud som følge af corona-krisen

Galleri: Nu sejler 'Copenhagen' med rotorsejl

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Nyhedsbrev

8.584 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mærsk, DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Store danske selskaber vil opføre en brintfabrik, der blandt andet kan levere brændstof til lastbiler og fly

Online Avis Arkiv

Udrejsende søfolk kan nu få corona-certifikat med på turen

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

40 containere røg overbord fra APL-skib

Strandede fragtbreve forsinker containere

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

Havnedirektør efter investor-tilsagn: Det bliver større end alle andre steder

For Esbjerg Havn kommer en ny milliardaftale til at betyde nye faciliteter, der bliver større end alle andres

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Reparationer crew’et selv kan udføre - mere aktuelle end før

Konfiguration og dokumentation i 'skyen'

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

GRIMSHOLM klar til fangst igen

Er din jordforbindelse helt skæv?

Opnå sikkerhed når det gælder tætningsløsninger

Technoflex notstikker

ABB TechTalks: Fuel cells for ships – scaling up for wider c

Prysmian sætter nye bæredygtighedsmål til 2022

Rabat på kurser i AutoCAD og Revit

Helt rent uden kemi og støv

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Send til en kollega

0.219