23948sdkhjf

Autonom havnebus vigtigt skridt nærmere

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde for Danmarks første førerløse havnebus

Drømmen om en førerløs havnebus mellem Aalborg og Nørresundby er kommet et skridt tættere på, for Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde. Hvis alt går efter planen, kan det i 2020 blive muligt at komme fra Stigsborg Havnefront til Musikkens Hus på fem minutter – til bens eller cykel. 

Det skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.

Den maritime branche er midt i en transformationsproces, hvor digitalisering og automatisering spiller en hastigt voksende rolle. Derfor har en arbejdsgruppe bestående af en række virksomheder og organisationer igangsat et projekt om etablering af Danmarks første førerløse havnebus over Limfjorden, der blandt andet skal supplere den offentlige transport. Søfartsstyrelsen har nu officielt godkendt projektet, der hermed går ind i fase to: testfasen.

- Det er meget positivt, at Søfartsstyrelsen nu har givet grønt lys til fortsættelsen af projektet, siger borgmester og bestyrelsesformand hos Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen, og fortsætter.

- Ruten mellem Stigsborg Havnefront i Nørresundby og Musikkens Hus i Aalborg er en fysisk sammenkobling af byen, men også et vigtigt element i den regionale udviklingsstrategi. Vi vil være en Smart City, der ligger i den internationale top inden for nytænkende og bæredygtig byudvikling. Havnebussen er endnu et skridt i den rigtige retning.

Toårig forsøgsfase

De nordjyske passagerer bliver dog ikke bare kastet ud på dybt vand. I den kommende testfase sejler færgen nemlig med to besætningsmedlemmer om bord. De skal gennemteste teknologien, så der er garanti for, at passagererne kommer tørskoede over fjorden, når færgen i fremtiden skal sejle autonomt.

Læs også: Million-donation til Aalborgs havnefront

- Der bliver arbejdet målrettet på at kunne sætte forsøgsfærgen med bemanding i fjorden allerede i løbet af sommeren. Og hvis alt går vel, håber vi på at have den førerløse havnebus klar til sin jomfrutur med 12 passagerer allerede i 2020, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Limfjorden som maritimt kraftcenter

Udover at bidrage til den offentlige transport ligger der to bevæggrunde bag projektet. Dels handler det om at øge tilgængeligheden til Stigsborg Havnefront – Nørresundbys nye, attraktive bydel.

- Integrationen af boliger, erhverv og grønne områder, der kan bruges fleksibelt, er en frontløber for fremtidens multifunktionelle og bæredygtige byområder, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

En anden, og mindst ligeså vigtig bevæggrund, er ønsket om at sætte Aalborg på verdenskortet inden for højteknologisk, maritim udvikling.

- Vi har i Nordjylland et hav af virksomheder, organisationer og forskningscentre, der sidder på en masse viden inden for det maritime område. Dét skal vi udnytte. Og samtidig vil de selvsamme aktører profitere af et større regionalt fokus på området. Det giver mulighed for vækst både i den enkelte virksomhed og i branchen generelt, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Læs også: Aalborg Havn satser på grønt testcenter

Visionerne i Aalborg er et stærkt bidrag til regeringen vækststrategi om at gøre Danmark til globalt maritimt kraftcenter, der går forrest inden for udviklingen af teknologi, materialer, digitalisering, autonomi m.m. på området.

Stærkt fundament

Bevidstheden om de uudnyttede maritime ressourcer i Nordjylland er omdrejningspunktet for arbejdsgruppen, som består af en række virksomheder og organisationer med ypperlige kompetencer inden for det maritime område – lige fra forskning, projektstyring og mandskab til udvikling af intelligente systemer til autonom færgedrift, navigation og skibssikkerhed.

Projektet bliver forankret i Center for Logistik og Samarbejde, og derudover omfatter aktørerne bl.a. Den Selvejende Erhvervsdrivende Fond Stigsborg Havnefront, Aalborg Havn, Aalborg Universitet, Wärtsilä/Lyngsoe Marine Systems, MARCOD, Martec, TUCO Group, Beredskab Nordjylland, Aalborg Kommunes brovagt, advokatfirmaet HjulmandKaptajn, revisionsfirmaet BDO, MYdefence, LB Consult, Tall Ships Aalborg Fonden og Logimatic.

- Det maritime område er meget kompliceret, men med denne sammensætning af virksomheder og organisationer råder vi over kompetencer i verdensklasse. Så jeg tror virkelig på, at vi kan søsætte Danmarks første havnebus i Limfjorden i 2020, afslutter Thomas Kastrup-Larsen.

Foreløbig tidsplan

I øjeblikket er det arbejdsgruppens hensigt at stifte en erhvervsdrivende fond. I første omgang søges der regionale udviklingsmidler til forprojektet i 2018. Derefter skal der skaffes yderligere 20-30 mio. kr. over de resterende tre år, som projektet er anslået til at vare ifølge den foreløbige tidsplan:

2018: Forsøg med mindre, bemandet færge
2019: Forsøg med mindre, førerløs færge
2020: Mindre, førerløs færge sættes i drift
2022: Større, førerløs færge sættes i drift

Kilde: Aalborg Havn

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hver femte sømand går med selvmordstanker

Vestlige søfolk er godt repræsenterede i nyt studie, som kaster et dunkelt lys over den mentale tilstand til søs

Plus

Orkov og Wärtsilä bag stor miljø-opgradering af fiskefartøj

Norsk reder sender sit fartøj til Frederikshavn, hvor Orskov Yard retrofitter nyt Wärtsilä-udstyr

Maersk Tankers tager 11 nye skibe i management

SF vil politianmelde Mærsk i ophugningssag

1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Norsk bulk-skib forlader Benin uden kidnappet besætning

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Støttegruppe står fast på julesejlads med Næssund-færgen

Online Avis Arkiv

Redningsskib i Middelhavet har 120 migranter ombord

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Færgerute mellem Sjælland og Langeland kan være på vej retur med lokale kræfter

Tine Revsbech går til canadisk tørlast

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

Plus

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

1

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens - Nye Simatic MindApp's

Gå ikke glip af Ajour messen! Besøg os på stand 3209.

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Brug termografering rigtigt

Specialfremstillet coil løfter

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

Bæredygtighed og verdensmålene

Lokaler udlejes af Olet Industrigummi A/ i Vejen

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Send til en kollega

0.205