23948sdkhjf

Vigtig typegodkendelse til LNG-retrofit på store containerskibe

LNG: Præfabrikerede membranskelletter letter ombygningen af LNG-Ready containerskibe

Udsigten til den kommende globale 0,5 procent svovlgrænse i skibes bunker har i de seneste år særligt haft en effekt på deepsea-containerfarten, altså de operatører, der beskæftiger store post panamax og ultra large containerskibe mellem kontinenterne.

Senest med CMG CGMs kontrahering af verdens første nybyggede LNG-drevne ultra large containerskibe.

Før denne banebrydende ordre i efteråret, begyndte betegnelsen LNG-Ready i stigende grad at florere, når der blev kontraheret nye store containerskibe. I praksis ofte med den betydning, at det valgte hovedmaskineri er forberedt til en overgang til LNG-bunker samtidigt med, at designet af maskinrum og generalarrangement i en vis grad også er forberedt til en senere retrofit.

CMG CGMs ordre baner samtidigt vejen for anvendelse af membrantanke i stedet for de cylinderformerede cryo tryktanke, der hidtil er anvendt på de efterhånden mere end 100 LNG-drevne handelsskibe i andre segmenter.

Optager mindre plads

Fordelen ved membrantanke, der hidtil alene har været anvendt som lastetanke i LNG-tankskibe, er at de som bunkertanke er langt lettere at integrere i skroget uden de i nævneværdigt grad kompromitterer lastevolumen. Noget, der er ekstra relevant på et cellulært containerskib, hvor cylindertanke på tanktoppen eller på dækket uvægerligt ville optage celleplads og obstruere lastning og losning af containerne.

Membrantanke kan derimod distribueres under hoveddækket i lighed med øvrige tanke - samtidigt med, at deres form helt kan tilpasses den tilgængelige plads i generalarrangementet. Og kan dermed i fuldt omfang udnytte pladsen uden der opstår void spaces.

Nu har klassifikationsselskabet DNV GL sammen med den rådgivende ingeniørvirksomhed Technolog udstedt en gereral approval til den franske LNG-tankspecialist GTTs nyudviklede såkaldte exoskeleton-koncept; En præfabrikeret indkapslingsstruktur til membrantanke, særligt målrettet retrofit af eksisterende containerskibe i 14.000 til 18.000 TEU-klassen.

Skal præfabrikeres

Grundideen er, at ”skellettet” til membrantanken kan præfabrikeres ud fra skibets eksisterende tanklayout, således at dokningstiden for selve retrofittet kan nedbringes væsentligt. Det er også GTT, der leverer membrantanke til CMG CGMs nybygninger. I øvrigt som et delvist resultat af innovationsprojektet PERFECt, hvor også danske Odense Maritime Technology deltager.

Klassningen af de i alt ni 22.000 TEU store LNG-drevne containerskibe til CMA CGM, der samtidigt også bliver verdens største LNG-drevne skibe, foretages af franske Bureau Veritas. Skibene bygges ved to forskellige kinesiske værfter til levering gennem 2019 og 2020.

Læs også: LNG-containerskibe får membran-tanke

Læs også: DNV GL med i projekt om LNG-drevet containerskib

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.147