23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DNV GL med i projekt om LNG-drevet containerskib

LNG-DRIFT: 16.300 TEU-stort containerskib skal sejle på LNG fra membran-tanke. Projektet blev i dag præsenteret på SMM i Hamborg.
Klassifikationsselskabet DNV GL skal sammen med den koreanske værftsgruppe Hanjin HI og konsulentvirksomheden GTT lave forundersøgelser og designoplæg til et gas-drevet post panamax containerskibskoncept. Det fælles projekt blev i dag præsenteret på SMM-messen i Hamborg.

Projektgruppen markedsfører sig under navnet Joint Development Project.

Det gas-drevne, store, containerskibsdesign skal anvende membran-tanke i stedet for de kryo-tryktanke, der almindeligvis anvendes på LNG-drevne nybygninger. Membran-tanke er dog langt fra noget nyt fænomen, da de anvendes som laste-tanke på store gastankskibe, som hidtil har været både de første og største skibe til at anvende gas (afdampning fra lasten) som drivmiddel i dualfuel medium speed-maskinerier.

Det aktuelle projekt bidrager derfor til at øge anvendelsen af LNG (Liquefied Natural Gas) som bunker i deep sea-segmentet af skibsfarten, som bl.a. indbefatter liner services med containerskibe mellem kontinenterne. Konkret skal skibet have en TEU-kapacitet på 16.300 og fremdrives med den nye generation af to-takt low speed dual fuel-motorer, der er kommet på markedet i de seneste år.

Operationsmæssigt sigter projektet f.eks. på post panamax-enheder i liner services mellem Asien og Europe, som under anløb af flere af de store europæiske deep sea-hubs kommer ind i SECA- eller ECA-områder, hvor der er stramme grænseværdier for svovludledning. Bunkerkapaciteten i skibsdesignet vil blive på 11.000 kbm, svarende til en aktionsradius på 15.000 sømil.

Det er værftet, der skal forestå basisdesignet af skibet, mens GTT, der er specialiseret i gastransport og membran-tanke, skal udvikle integrationen af bunker-systemet om bord. Endelig skal DNV GL forestå designanalyser, sikkerhedsvurderinger og klassegodkendelsesforløb. Endelige består projektet også af en egentlig feasibility-undersøgelse, som skal dokumentere skibsdesignets økonomiske formåen i markedet.

FAKTA:
Længde O.A.: 397 m
Bredde: :  56.1 m
Design dybgang (MLD):  14.5 m
Bunkertanke (LNG): 2X 5500 m3 (symmetrisk placeret med centerlinje)
Længde af tank:  ca. 12 m
Højde af tank ca.. 22m
Bredde af tank ca. 24 m
Hovedmotor: 1 X Dual Fuel MEGI-motor

Kilde: DNV GL

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062