23948sdkhjf

Nordane Shipping har skilt sig af med tre skibe

SKIBSSALG: En ex-orlogskutter, en slæbebåd og fragtskibet ’Stevns Trader’ er solgt fra hos Svendborg-rederiet.
Der blev handlet tredobbelt hos Nordane Shipping op til jul, da rederiet solgte ikke færre end tre enheder fra. Det gælder den tidligere orlogskutter ’Agpa’, der i sin tid huserede på Grønland, den canadisk byggede slæber ’Stevns Breaker’ og endelig fragtskibet ’Stevns Trader’, som rederiet overtog for kun et par år siden for specialfart på Fjernøsten. Alt i alt betegnes handlerne som fornuftige af chartering manager Karsten Piil hos Nordane. Det sker ud fra devisen, at man i hårde tider må være taknemmelig for det, man kan få i markedet.

Hvad ’Stevns Trader’ angår, kom skibet til Nordane Shipping for næsten præcis to år siden efter en lidt omflakkende tilværelse hos diverse rederier. Bygget som feederskib med egne kraner hos tyske Wewelsfleth i 2000 med en kapacitet på 361 TEU. At den var godt gearet, var medvirkende til, at Nordane vis selskabet Asia Trader Ltd. i Singapore kunne holde den i en speciel charter, hvor den på vegne af selskabet ASC Liner Service servicerede de to ensomme australske øer Coco Island og Christmas Island ude i Det Indiske Ocean - fra henholdsvis Singapore og Australien. Øerne er bl.a. kendt for at være opsamlingssteder for migranter fra Fjernøsten på vej mod Australien.

- Men den er altså nu ude af den charter og bl.a. derfor sendt videre ud i verden og overtaget af købere på Filippinerne. Hvad de så vil bruge den til vides ikke, men den er formentlig tiltænkt en rolle i nærfarten derude, lyder meldingen fra skibsreder Niels Højlund Hansen. Han fortæller, at man overtog ’Stevns Trader’ som en såkaldt lejlighedshandel, hvor købsmuligheden pludselig opstod, hvorefter man slog til baggrund af bl.a. den gode charterkontrakt. Nu var der så en lejlighed den anden vej, og så solgte man skibet ud af flåden.

Endnu en Irwin solgt fra

Anderledes med slæberen ’Stevns Breaker’, der hører til den flok af enheder, Nordane Shipping gennem årene har fået leveret fra canadiske værfter. I dette tilfælde fra Irving Shipbuilding East Isle Facility på Prince Edwards Island som søster til skibene ’Stevns Icequeen’ og ’Stevns Iceflower’. Alle tre som Azimuth Stern Drive slæbere velegnet til både havgående slæbeopgaver, havneslæbere, eskorteskibe, begrænset ankerhåndtering - og brandslukningsenheder.

Skibene er udstyret med en Caterpillar 3516 BHD-diesel, der leverer 2.000 kW og fremdrives af et Rolls-Royce US255 CP-anlæg. Det leverer en trækkraft på 70 tons pæletræk. ’Stevns Breaker’ er solgt til et rederi i Irland under navnet Doyle Shipping Group i Cork.

Back to basic

Sidste salg i denne ombæring gælder orlogskutteren ’Agpa’, som Niels Højlund Hansen købte på auktion fra Søværnet for nogle år siden, da den 1974-byggede inspektionsenhed fra Grønland skulle på pension. I øvrigt bygget på Svendborg Skibsværft i 1974. Også lidt som et lejlighedskøb. Men den er nu ikke på vej på pension og skal faktisk efter planen tilbage til sine gamle jagtmarker, for at slå sine folder, fortæller Niels Højlund Hansen.

-Aktuelt er den ved at blive ombygget af sine nye norske ejere hos selskabet Norse Marin i Tromsø. Og den skal derefter retur til Grønland, hvor den skal bruges til sælfangst langs østkysten, efter hvad vi har hørt. Der er åbenbart behov for at regulere bestanden i et vist omfang ud over hvad de lokale fangstmænd kan overkomme. Så der skulle være en kvote på 3 - 500 sæler årligt at tage sig af.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11