23948sdkhjf

Shipcraft lukker ned efter drænende gidselsag

KONKURS: Tørlastrederiet Shipcraft er ifølge Børsen lukket som følge af de økonomiske tab, der fulgte med den 838 dage lange kapring af coasteren 'Leopard'.
Rederiet Shipcraft eksisterer i dag kun som et tomt cvr-nummer uden medarbejdere, uden flåde og med en c/o-adresse i Københavns Nordvestkvarter.

Det skriver dagbladet Børsen, som angiveligt ligger inde med oplysninger om, at Shipcraft har drejet nøglen om som følge af de tab, der fulgte med den 838 dage lange gidseltagning af coasteren 'Leopard'.

Det kostede Shipcraft 39 mio. kroner at frikøbe de seks tilfangetagne søfolk, heriblandt danske Søren Lyngbjørn. Og da Shipcraft ikke havde nogen kidnapningsforsikring, måtte rederiet betale selv.

Skibe solgt til Asien

”Jeg er ikke overrasket over, at det slutter på denne måde. Shipcraft har været nødlidende i en længere periode. Da jeg forlod rederiet, stod det klart, at der manglede operationskapital til at fortsætte driften,” siger forhenværende direktør i Shipcraft Claus Bech, som forlod rederiet i 2014, til Børsen.

Shipcraft specialiserede sig gradvist i transport af eksplosiver til våbenindustrien og nukleart gods til store energivirksomheder. Gennem den seneste tid er tre af rederiets mindre tørlastskibe dog blevet solgt.

Således er 'Leopard' i dag ejet af det indonesiske rederi Asia Mandiri Lines, hvor det tidligere kaprede skib nu hedder 'Naga Sejahtera III'. 'Lynx' blev sidste forår solgt til filippinske Ocean Container Lines og hedder nu 'Ocean Dependable', og samme rederi købte også 'Puma', som nu hedder 'Ocean Reliable'.

Læs mere:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078