23948sdkhjf

B&W-værftets sidste nybygning synger svanesang 300 sømil fra Chittagong-stranden

DEN GAMLE SKIBSLISTE: 'Ever Mighty' og dens 20 år gamle B&W-søstre lever livet farligt i de dårlige tørlasttider. Bulkcarrieren er som det sidste skib fra Refshaleøen nu på vej mod ophugning.
Godt 2,8 mio. dollars inklusive 500 tons heavyfuel. Det er den rapporterede pris for den allersidste nybygning fra Refshaleøen i København. Her satte B&W-værftet i marts 1996 punktum for sig selv med leveringen af byggenummer 957, den 75.000 t.dv. store bulkcarrier 'Ever Mighty' til Investeringsgruppen Danmarks K/S-selskab Danskib 22.

Her næsten præcist 20 år senere foretager det sidste B&W-skib sin formeligt allersidste kommercielle rejse med Kolkata i Indien som destination. En havn kun knapt 300 sømil fra Chittagong i nabolandet Bangladesh, hvor køberen, der er rapporteret at være skrothandler, har sin adresse.

'Ever Mighty' har holdt fast i sit oprindelige navn til det sidste. Både gennem de første ti år i dansk ejerskab og siden, da bulkcarrieren blev overtaget af dens operatør, First Steamship, som fulgte skibet til dørs med salget til Bangladesh fornyligt.

En udrydningstruet serie

B&W-værftet byggede i opløbet fra 1994 frem til 'Ever Mighty' en serie på otte omkring 75.000 t.dv. store bulkcarriere. Den serie er her to årtier senere allerede tyndet noget ud i eksistens, og med løbende nye bundrekorder i tørlastmarkedet lige nu må resten siges at være en truet art.

Således røg byggenummer 955, oprindeligt 'National Prosperity' ved årsskiftet for 4,3 mio. dollars. Den blev fulgt af søsteren med byggenummer 956 og det oprindelige navn 'National Prestige' på stort set samme tidspunkt til en pris på 3,3 mio. dollars, og i øvrigt også på Chittagong-stranden.

Første skib fra opløbsserien, som endte på stranden, var byggenummer 949, oprindeligt 'Romandie'. Den blev solgt til ophug tilbage i fjerde kvartal 2014 til en rapporteret pris på 5,8 mio. dollars. Der er således altså nu fire 75.000-tonnere tilbage derude fra de sidste år med skibsbygning i hovedstaden.

Læs også:
'Solidarnosc' endte som den første med at blive den sidste fra travl B&W-årgang Dyster tørlast og lovende tank genopliver historien om B&W's OBO-intermezzo
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113