Kinesisk storrederi bruger 31 milliarder på nye fragtskibe - på kun én uge

Et af verdens største rederier, det kinesiske konglomerat Cosco Shipping Holdings, har indgået nybygningsaftaler til en samlet værdi af 4,8 mia. dollar svarende til mere end 31 mia. kroner. Ordrerne er lagt hos fire forskellige kinesiske værfter og kontrakterne er alle blevet skrevet under på blot én uge.
Det skriver TradeWinds.
Der er ifølge mediet tale om 20 containerskibe og 12 newcastlemax tørlastskibe. Ordren kommer i kølvandet på en periode, hvor Cosco ellers havde sat flere planer om nye køb på pause grundet handelsuro og usikkerhed om amerikanske havneafgifter på kinesisk producerede skibe.
Datterselskaber aftager
Blandt ordrerne er seks 11.400 teu containerskibe med scrubbere, som canadiske Seaspan har bestilt ved Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Cosco Shipping Lines har ifølge Tradewinds' kilder langtidschartret skibene.
Derudover er der bestilt 14 metanol-drevne og "ammonia ready" containerskibe til Orient Overseas Container Line (OOCL), der ligesom Cosco Shipping Lines er ejet af Cosco Shipping Holdings. Leverancerne ventes i perioden 2028-2029.
På tørlastfronten har et andet datterselskab, Cosco Shipping Bulk, sat blæk på to newcastlemax-skibe, der bliver metanol- og ammoniak-klargjorte. En option på ti yderligere skibe er inkluderet og forventes ifølge Tradewinds at blive anvendt.
Samtidig forlyder det blandt mediets kilder, at Cosco overvejer yderligere 30 newcastlemax-ordrer hos kinesiske værfter, heriblandt egne selskaber som Cosco HI Yangzhou og Fujian Shipbuilding.