Skibsmægler afblæser frygten for byggebonanza: Tank- og tørlastflåden er ældet markant på et år

Efter endnu et år med begrænset skibsophugning har blot ét års udvikling "væsentligt" ændret alderssammensætningen i de eksisterende tank- og tørlastflåder.
Det fastslår den græske skibsmægler, Xclusiv Shipbroker, i en analyse, som Lloyds List har set. Det seneste år er der sendt få skibe til ophugning, og det har på blot ét år "væsentligt" aldret verdens tank- og tørlastflåder.
Udviklingen bør sænke bekymringen over den aktuelle ordrebog for tank og tørlast, skriver skibsmæglerne i analysen.
Halvdelen af tankflåden er over 16 år
På tankskibsmarkedet er billedet mest markant. På blot et enkelt år er antallet af tankskibe på 21 år eller mere øget med 12 pct, så knap hvert femte skib (18 pct) nu er 21 år eller ældre.
Antallet af tankskibe med mellem 16-20 år på bagen er siden januar 2024 øget med 13 pct. og udgør nu næsten hvert tredje skibe (29 pct.) i den globale tankskibsflåde.
Specielt for mellemdistance tankskibe, kalder skibsmæglerne fra Athen, situationen for "bekymrende", da 34 pct. af disse skibe – 826 tankere, nu er over 21 år gamle, mens værfterne kun har 63 nybygninger på vej.
Ifølge Xclusiv er der nu 1.856 tørlastskibe på over 21 år på verdenshavene, en stigning på 12 pct. fra januar sidste år, til 13 pct. af tørlastflåden på over 10.000 dwt.
Vagt i gevær over USA
Tørlastskibe i alderen 16-20 år er på ét år steget med 29 pct. og udgør nu 16. pct. af hele flåden. Handysize flåden er den ældste skibstype i tørlastflåden med 426 skibe (15 pct.) på mere end 21 år, men kun 260 nybygninger på vej i kategorien.
Mulige politiske indgreb fra Trump-administrationen mod Kinas maritime dominans vil få vidtrækkende konsekvenser for flådefornyelsen i begge shippingsegmenter og potentielle stigninger i fragtraterne, advarer Xclusiv.
Kinesiske værfter dominerer nemlig den globale ordrebog med 70 pct. af alle nye tørlastskibe, 68 pct. af tankskibene og 75 pct. af containerskibene.
Da mange af de kommende nybygninger ejes af vestlige interesser, øger kun kompleksiteten af følgerne af et amerikansk indgreb, skriver Lloyds List.
Kort før præsidentskiftet i USA udgav Biden-administration resultaterne af en undersøgelse af Kinas maritime politikker, som United Steelworkers og fire andre amerikanske fagforeninger i henhold til Section 301 i den amerikanske Trade Act havde bedt om.
Ifølge Reuters konkluderer rapporten, at Kina bl.a. er lykkes med at tage markedsandele fra andre skibsbyggernationer ved hjælp af statsstøtte, barrierer for udenlandske virksomheder, tvungen teknologioverførsel og tyveri af intellektuel ejendom.
Historisk har USA tidligere domineret den globale værftsindustri, men står i dag kun for omtrent 1 pct. af verdens nybygninger.