Anklage: Kinas værfter scorer europæiske kunder på 'unfair' vilkår

Kina gør brug af urimelige metoder med henblik på at opnå en dominerende status som skibsbyggernation.
Det konkluderer en længerevarende analyse udarbejder af en særlig repræsentant for præsident Joe Biden.
Undersøgelsen refereres i mediet Splash.
Rapporten fremhæver flere kritisable praksisser, som har givet Kina en uretfærdig fordel for at udmanøvrere konkurrerende skibsværfter.
Blandt de mest alvorlige anklager er brugen af kunstigt lave arbejdsomkostninger, som gør det muligt for kinesiske skibsværfter at tilbyde lavere priser end deres udenlandske modparter.
Dette har skabt en situation, hvor mange internationale skibsbyggere har svært ved at konkurrere på lige vilkår.
Rapporten peger også på tvungen teknologioverførsel, hvor udenlandske virksomheder, der ønsker at operere i Kina, bliver presset til at dele deres teknologiske viden med lokale partnere.
Dette har resulteret i, at kinesiske virksomheder har kunnet drage fordel af avanceret teknologi uden at investere i egen forskning og udvikling.
Tyveri af intellektuel ejendom er også en central anklage, hvor det hævdes, at kinesiske aktører systematisk har tilegnet sig udenlandsk teknologi og design uden behørig kompensation.
Ifølge Splash247 har disse metoder gjort det muligt for Kina at opnå en markedsledende position.
"Gennem regeringsstøtte og offentlige investeringer i sit nationale skibsbygningsøkosystem er Kina blevet markedsleder og kontrollerer i øjeblikket næsten 65 pct. af de globale skibsbygningsordrer," udtaler Intermodal, en græsk skibsmægler.
Denne vækst har skabt bekymring blandt internationale aktører, der frygter, at Kinas dominans kan føre til en monopollignende situation.
Rapportens offentliggørelse forventes at intensivere debatten om Kinas rolle i den globale økonomi og kan føre til øget pres på internationale handelsorganer for at tage skridt til at adressere disse udfordringer.
Det er endnu uvist, hvilke konkrete tiltag der vil blive foreslået fra amerikansk side.