23948sdkhjf

Alarmsystem, der forudser risikoen for, hvor en brand kan opstå i maskinrummet

DASPOS’ detektionssystem LAS-10 analyserer konstant luften i maskinrummet og giver hurtigt alarm i tilfælde af gas- og/eller olielækage. Systemet advarer besætningen om potentielle brande, før de opstår i maskinrummet.

Leakage Alarm System (LAS-10) hedder DASPOS’ alarmsystem, der er i stand til at detektere lækager i maskinrummet ved konstant at analysere luften i rummet for skadelige oliedampe og gasser.

”LAS-10 sættes op i en form for serieafhængigt design i skibets maskinrum og omfatter 2-48 specialdesignede sensorer. Sensorerne er koblet til nogle kontrolbokse, som sender signalet videre til en computer, så man kan se, hvor alarmen kommer fra. Man kan også koble det sammen med skibets CCTV. Ved at forstørre skærmbilledet får man vist nøjagtigt, hvor alarmen kommer fra og kan straks tage action på umiddelbare abnormaliteter. LAS-10 sørger for besætningens sikkerhed ved at advare tidligt om potentiel brandfare i maskinrummet,” siger Lars Gerner Lund, medstifter af DASPOS A/S, og tilføjer, at systemet også findes i en mere enkel udgave med en enkelt sensor, der er velegnet til mindre skibe som lodsbåde og fiskekuttere.

LAS-10 sørger for besætningens sikkerhed ved at advare tidligt om potentiel brandfare i maskinrummet. Lars Gerner Lund, medstifter af DASPOS A/S

Den optimale placering af sensorerne og det nødvendige antal bestemmes af en forudgående røgtest, som foretages fysisk ombord forud for installation.

Overordnet kan man skelne mellem to typer brande i maskinrummet. I det ene tilfælde springer en slange eller rør læk og sprøjter brændstof ud i rummet. Olien giver ikke umiddelbart anledning til brand eller eksplosion men dampene, der herefter vil opstå, vil blive fanget af LAS-10 og give alarm til personalet. Rammer olien derimod nogle varme komponenter, opstår branden med det samme.

”Det er ligeså meget den anden type brand, som vores system kan advare imod. Det er den type brand, der opstår i langt de fleste tilfælde, og som opstår gradvist ved en utæthed i en fuel pipe over tid. Der kommer nogle mikrorevner, som tillader oliedampe eller gasser at slippe ud - uden at man opdager det. Og det kan vare flere uger, før branden opstår. Det er i dette tilfælde, hvor vores system virkelig kan være med til at forebygge brande i maskinrummet.”

Stor risiko for besætningen - og skibsejernes økonomi

Globalt set er der det seneste år opstået mere end 250 meget alvorlige skibsbrande, der førte til store havarier. Udover de katastrofale effekter for besætningens sikkerhed bliver det også en økonomisk meget stor belastning for rederierne, når en sådan brand opstår. En million kroner i minuttet for et lille skib og en million dollars i minuttet for det større skib, påpeger Lars Gerner Lund.

”Man skal også være klar over, at der er en højere brandrisiko med nye brændstoffer i forhold til heavy fuel. Heavy fuel er mere tyktflydende og kommer igennem slanger og andet udstyr uden problemer. Men med skifte til mere tyndtflydende diesel kan man se, at der er større risiko for, at olien kan sprøjte ud i mikrorevner, og det gælder også metanol. Desuden er antændelsespunktet for heavy fuel ret højt - brændstoffet opvarmes til omkring 120-30 grader, før det kan anvendes i skibenes motorer. Men for dieselolie er flammepunktet blot 65 grader, og for metanol er det 40 grader. Så med disse brændstoffer er brandrisikoen større ved utætheder. Dels pga. flammepunktet, dels pga. viskositeten.”

Vedligeholdelsesmæssigt er der blot tale om at udskifte en gassensor hvert andet år pga. almindelig degenerering. Hvert 6. år anbefales det at udskifte elektronikken i sensoren. Derved har anlægget lav Total Cost of Ownership (TCO), specielt når det samtidig vurderes, at man vil kunne reducere antallet af brande og dermed de samlede forsikringsomkostninger.

Lars Gerner Lund håber, at lovgivningen på området strammes, for alarmsystemerne rækker ud over den gældende lovgivning. En del skibsejere holder sig imidlertid til foranstaltninger, der alene lever op til lovens rammer - og ikke mere.

”Vores største kunder er primært krydstogtskibe og færger. Men brandrisikoen er den samme på alle typer skibe. Synligheden er derimod større på de skibe, hvor der er mange mennesker ombord, og hvor ”lasten” er udstyret med mobiltelefoner, der kan rapportere til medierne. Vi kan kun opfordre til, at man garderer sig med vores LAS-10 system, før ulykken sker, eller som minimum har en plan for, hvorledes man tænker sikkerheden ind som en foranstaltning, der skal tages stilling til hvert år ifm. budgettering,” siger Lars Gerner Lund.

Om DASPOS A/S

To ud af tre skibsbrande starter i maskinrummet og størstedelen forårsages af olie- eller gaslækager. DASPOS har specialiseret sig i holdbare brandsikringsløsninger til at imødekomme krav inden for den maritime industri, hvilket har resulteret i lækagealarmsystemet LAS-10 - et atmosfærisk olietåge- og kulbrintedetektionssystem til det åbne maskinrum. LAS-10 er udviklet som et brandforebyggende tiltag og er med til at sikre det åbne maskinrum mod risikoen for brande forårsaget af olielækager. I modsætning til traditionelle produkter, der kun passivt registrerer brande efter antændelse, registrerer LAS-10 aktivt brande, før de opstår, og advarer besætningen.

Kilde: DASPOS A/S

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157