Norden gennemfører Singapores første bunkring af "rent" biobrændstof
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/107168381.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1920&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1079&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=cdecc1d19dc9dd5f2a2187c11d6a5919cd93d64cb83f7a331c28ab73ca8edd19)
Tank- og tørlastrederiet Norden har gennemført Singapores første bunkring af 100 pct. biobrændstof, B100. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Bunkringen omfattede Panamax-skibet 'Nord Taurus', ejet af Itochu Corporation. Samme skib havde Norden forinden afprøvet en blanding af lavsvolvsolie og 24 pct. biobrændstof (B24/VLSFO) på.
- Det er en stor milepæl for DS Norden at kunne udføre den første B100-bunkring nogensinde i Singapore, hvilket understøtter vores ambition om at dekarbonisere vores kunders forsyningskæder, siger Henrik Røjel, chef for Decarbonisation & Climate Solutions hos NORDEN i pressemeddelelsen.
Ugen før foretog rederiet sin første B100-bunkring på Capesizefartøjet 'Nord Steel' i Rotterdam.
Mens andre rederier har satset stort på eksempelvis metanol som grønt drivmiddel i skibene, har Norden navnlig opskaleret inden for biobrændsel. Eksempelvis købte rederiet sig sidste år ind i det dansk-indiske biobrændstoffirma MASH Makes som led i at opbygge fremtidigt udbud.
Norden har lovet omverden, at man arbejder på at blive CO2-neutral i 2050.