Orlogsværfterne vender tilbage - regeringen vil investere massivt i den maritime sektor
Hvis Danmark i fremtiden selv skal kunne bygge og vedligeholde krigsskibe, skal der investeres i den danske maritime, forsvarsindustri.
Det er budskabet fra et nationalt partnerskab, der tirsdag morgen præsenterer anbefalinger til, hvordan dansk skibsbygningskapacitet kan styrkes.
Anbefalingerne bliver præsenteret på et pressemøde med tre ministre heriblandt forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) her til morgen.
Og den får med alle sømandspiber, trommehvirvler og fuld honnør, når den danske maritime industri kommenterer det netop offentliggjorte udspil fra Nationale Partnerskab for det maritime område.
Glæden skyldes regeringens kursskifte væk fra EU-udbud til hjemlig produktion, som tilfældet er i de fleste andre EU-lande hvad angår gråmalede skibe.
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) kvitterer for glæden over, at den danske flådeoprustning først og fremmest skal ske med danske leverandører og dansk arbejdskraft af hensyn til forsyningssikkerheden.
- I krise- eller konfliktsituationer skal Danmark i højere grad have evnen til selv at tilvejebringe og vedligeholde Forsvarets kapaciteter, da afhængighederne til udenlandske producenter og leverandører kan skabe udfordringer med forsyningssikkerheden, erklærer Troels Lund Poulsen.
- En større national understøttelse af Forsvarets operative behov på det maritime område er derfor en vigtig forudsætning for at kunne varetage danske sikkerhedsinteresser på sigt, understreger han.
Flere ministre
Rederiforeningens adm. Anne H. Steffensen er formand for det militærmaritime partnerskab, som præsenterede anbefalingerne foran flådens forne stolthed, 'Peder Skram', på Nyholm tirsdag kl. 8.
Anbefalingerne vedrører flere ministerier. Erhvervsminister Morten Bødskov (S), der har ansvaret for udbudsregler, og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), som skal sikre uddannelse af medarbejdere såsom skibsingeniører, deltog ifølge invitationen også i pressemødet.
Dialog med industrien
- Danske Maritime har set frem til denne dag som en central deltager i partnerskabet, der har haft til opgave at afdække kapaciteten hos værfter, udstyrsproducenter og designhuse i Danmark, så vi i tråd med de politiske ønsker igen kan bygge nye, tidssvarende skibe til Søværnet, lyder det fra adm. dir. Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Branchen har arbejdet i over 10 år for at udnyttet EU-undtagelsen, kursskiftet blev markeret i den forsvarsindustrielle strategi fra august 2021.
- Vi har sikret en tæt dialog mellem myndighederne og vores medlemmer rundt i landet, så vi nu har et samlet billede af, hvad det vil kræve at bygge militærskibe og sikre en topmoderne flåde til Danmark, oplyser Jenny Braat.
Fast arbejde
For den maritime industri er det afgørende med en langsigtet flådeanskaffelsesplan, der sikrer den nødvendige investeringshorisont og muligheden for at tilpasse de fysiske rammer og medarbejderstabene.
- Dette indgår i anbefalingerne, og vi ser utrolig meget frem til at komme i gang. Opgaven har kæmpe betydning for både den maritime industri og for dansk sikkerhed og forsyningssikkerhed, slutter Jenny Braat.
Tre modeller
I partnerskabets rapport fremlægges tre modeller til, hvordan den danske skibsbygningskapacitet kan styrkes.
Hvor en model handler om at omstille de nuværende reparations- og ombygningsværfter, handler en anden model om en etablering af en national produktionsfacilitet, der både kan være privat- og statsejet.
Videre anbefaler partnerskabet, at Forsvaret skal binde sig til en langsigtet plan for anskaffelser af skibe over en periode på 20 til 25 år.
Og så skal der planlægges efter et "systematisk videresalg" af brugte krigsskibe efter 15 til 20 år.
Vælger regeringen, at der skal bygges krigsskibe i Danmark, vil det første skib kunne stå klar i tidligst 2028, lyder det videre fra Anne H. Steffensen.
Det nationale partnerskab for det maritime område blev lanceret af daværende forsvarsminister Morten Bødskov (S) i august 2022.
Dengang lød det fra ministeren, at Forsvaret "inden for den næste årrække" skal udskifte "en lang række skibe", hvilket betyder anskaffelser for omkring 40 milliarder kroner.
Partnerskabet blev derfor lanceret for at komme med anbefalinger til, hvordan den danske, maritime forsvarsindustri kan få del i milliardinvesteringerne.
Anbefalingerne skal danne baggrund for udarbejdelsen af en langsigtet flådeplan i forsvarsforligskredsen i efteråret.